Radio Kraków

Vademecum rodzica


RSS Spotify Google Podcast

Vade mecum z łaciny oznacza „pójdź ze mną”. Rodzice stanowią fundament rozwoju dziecka i są jego drogowskazem. Jednak w procesie wychowania pojawiają się kręte ścieżki i zawiłe drogi, dlatego z pomocą w cyklu "Vademecum rodzica" przychodzą specjaliści z dziedziny medycyny, psychologii, socjologii. Jak wspierać rozwój dziecka? Co powinien potrafić trzylatek? Jaka jest rola zabawy w kształtowaniu umiejętności językowych dziecka? Zaprasza Wioletta Gawlik.

Podcasty

Ryby w diecie dziecka

Ryby powinny zabierać bardzo ważny głos w codziennej, zdrowej diecie. Dwa razy w tygodniu to minimum - podkreśla Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Masło, czy margaryna - czyli kilka słów o zdrowych tłuszczach

Czym różni się masło od margaryny? Który tłuszcz wybrać do smażenia? Do czego stosować olej kokosowy? O tłuszczach, których nie powinno zabraknąć w naszej diecie, rozmawiają Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ i Wioletta Gawlik.

Uważajmy na mięso wędzone

Indyk, kurczak hodowany zagrodowo daje mięso suche. Takiego mięsa należy szukać na półkach sklepowych. Zaleca się zjadać 400/500 gramów mięsa tygodniowo, z przewagą mięsa chudego, białego. Uważajmy na mięso wędzone - podpowiada Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Parówki w diecie dziecka

Obecnie skład parówek wskazuje na 80/90% mięsa, więc uległ znacznej poprawie. Jednak ze względu na fakt, że to mięso przetworzone, należy podawać je dzieciom sporadycznie - podpowiada Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ. Rozmawia Wioletta Gawlik.

Mięso to przyjaciel, czy wróg?

Vegetarianie kontra mięsożercy - jak rozstrzygnąć toczący się miedzy nimi spór o mięso? Czy podawać mięso dzieciom? Jeśli tak, to w jakiej ilości i który gatunek? Rozmawiają Wioletta Gawlik i Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ.

Podawać chłopcom soję?

Groszek zielony, szparagi, ciecierzycę, czy soczewicę? Który rodzaj strączków wybrać dla dzieci i dlaczego warto przemycać je w diecie? Jak soja działa na chłopców? Rozmawiają Wioletta Gawlik i Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ.

Dlaczego warto jeść orzechy?

Orzechy i nasiona stanowią ważny element codziennej diety. Dzięki wysokiej ilości kwasów omega 3 wpływają na koncentrację. O rodzajach orzechów i nasion oraz sposobach na przemycenie ich do diety dziecka rozmawiają Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wioletta Gawlik.

Jaki makaron wybrać?

Świderki, rurki, łuski, muszelki, nitki - kształtów, rodzajów i kolorów makaronów jest sporo. Jaki wybrać? Polski, czy włoski? Ilu jajeczny? Rozmawiają Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wioletta Gawlik.

Sporo jest rodzajów ryżu

Któż z nas pamięta smaku kaszki ryżowej, ryżu z jabłkiem lub ryżu na mleku, którymi zajadaliśmy się jako dzieci? Dziś także rodzice serwują dania z ryżu swoim dzieciom, ale obecnie muszą wybrać ten właściwy ryż spośród szerokiego asortymentu. Wyróżniamy ryż brązowy, ryż paraboliczny, długoziarnisty, czarny, dziki, komosę ryżową itd. Sporo jest rodzajów ryżu, dlatego Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego podpowiada, który wybrać i jak go przygotować, by był sypki i smaczny. Pyta Wioletta Gawlik.

Królowa kasz

Kasza jaglana reguluje stany zapalne żołądka, dlatego zalecana jest w czasie przeziębienia. Ze względu na właściwości odżywcze podawana jest małym dzieciom. Na polskich stołach królują także inne rodzaje kasz, np. gryczana i pęczak. Czym się różnią i dlaczego po nie warto sięgać? Rozmawiają Wioletta Gawlik i Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Typy i rodzaje mąk

Mąka mące nierówna, ale jaki rodzaj i typ mąki jest najzdrowszy? Dlaczego warto spróbować nowych rodzajów mąk, jak mąka ryżowa, migdałowa, czy mąka z ciecierzycy? Rozmawiają Wioletta Gawlik i Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dieta młodego sportowca

  • access_time 00:05:40
  • calendar_today Niedziela, 2021.06.06
85% sukcesów sportowych przypisuje się diecie. Czym karmić małego sportowca? Węglowodanami - podpowiada Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Kolorowy talerz

  • access_time 00:04:15
  • calendar_today Czwartek, 2021.06.03
Nie tylko w święta, ale codziennie należy jeść warzywa. Im bardziej kolorowy talerz, tym lepiej. Kolorom warzyw przyglądają się Wioletta Gawlik i Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.

Kolor warzyw i owoców ma znaczenie?

  • access_time 00:03:49
  • calendar_today Niedziela, 2021.05.30
Każde warzywo smakuje i wygląda inaczej. Kolor warzyw i owoców ma istotne znaczenie dla konsumentów. Jakie? Odpowiedź poznamy z rozmowy Wioletty Gawlik i Urszuli Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.

Talerz Zdrowego Żywienia

  • access_time 00:06:14
  • calendar_today Niedziela, 2021.05.23
Co jeść, by być zdrowym? Mniej czerwonego mięsa i produktów mięsnych przetworzonych, a więcej warzyw, które zawsze powinny zajmować połowę talerza i to nie tylko na talerzu obiadowym. To zalecenia Narodowego Instytutu Zdrowia, który podczas V Kongresu Żywieniowego zaprezentował talerz zdrowego żywienia. Czym różni się on od piramidy żywienia? Na to pytanie odpowiada Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM. Pyta Wioletta Gawlik

Mięso i wędliny w diecie dziecka

  • access_time 00:04:42
  • calendar_today Niedziela, 2021.05.16
Do 3 roku życia należy ograniczyć ilość wędlin w diecie dziecka. Mięso dobrej jakości można podawać 2,3 razy w tygodniu - przekonuje Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Płatki kukurydziane to pożywne śniadanie?

  • access_time 00:04:42
  • calendar_today Niedziela, 2021.05.09
Produkty o dużej zawartości węglowodanów są relatywnie wysokokaloryczne. Nie ma więc potrzeby dokładania dodatkowych kalorii w postaci cukrów i słodzików. Dobre płatki kukurydziane nie powinny więc zawierać cukru lub mieć go w niewielkiej ilości. A jak jest w rzeczywistości? "Prawie 5 łyżeczek cukru znajduje się w 100 gramach popularnych płatków kukurydzianych." - wyjaśnia Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Dziecko na diecie wegańskiej

  • access_time 00:05:20
  • calendar_today Poniedziałek, 2021.05.03
Wzbudza wiele kontrowersji, ale ma coraz więcej zwolenników. Mowa o diecie wegańskiej, po którą dla swoich dzieci sięgają rodzice. Czy dziecko na diecie wegańskiej może być zdrowe? O to Wioletta Gawlik pyta Urszulę Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.

Pij wodę

  • access_time 00:05:56
  • calendar_today Niedziela, 2021.05.02
Woda wodzie nie jest równa. Jest woda źródlana, średniozmineralizowana i wysokozmineralizowana. Jaki rodzaj wybrać dla siebie, a który dla dziecka? To zależy od zapotrzebowania, ale ważna jest ilość potasu i magnezu w wodzie - mówi Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Które węglowodany są zdrowe?

  • access_time 00:05:58
  • calendar_today Niedziela, 2021.04.18
Choć zmieniło się miejsce węglowodanów w piramidzie żywienia, to nadal zajmują ważną rolę w jadłospisie dziecka i rodzica. Jakie węglowodany jeść, by być zdrowym i utrzymać szczupłą sylwetkę? Jaką ilość dziennie należy spożywać? Gdzie znaleźć węglowodany złożone? O to Wioletta Gawlik pyta Urszulę Zwierczyk, dietetyczkę z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jak serwować nowalijki dzieciom?

  • access_time 00:05:10
  • calendar_today Niedziela, 2021.04.11
Wiosną lubimy zjadać nowalijki, czyli sałatę, rzodkiewki, pomidory, młodą marchewkę, ogórki, szczypiorek, rzeżuchę, nać pietruszki, cebulkę dymkę. Im większa różnorodność i dokładniejsza higiena, tym lepiej, ale czy nowalijki o tej porze są zdrowe? "Dzieci poniżej 3. roku życia mają zdecydowanie słabsze bariery ochronne, dlatego nowalijki należy podawać im z umiarem. Dzieciom starszym można podawać je w formie różnych past, np. twarogu z rzodkiewką" - podpowiada Urszula Zwierczyk, dietetyczka z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Jak nie przytyć w święta?

  • access_time 00:05:00
  • calendar_today Poniedziałek, 2021.04.05
Długi post zachęca do kosztowania wielkanocnych smakołyków. Choć w święta nie myślimy o diecie i zdrowym odżywianiu, to jednak warto znać "triki", które ułatwiają przemianę materii. O chrzanie, jajkach i świątecznych babkach Wioletta Gawlik rozmawia z dietetyczką Urszulą Zwierczyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ile mleka w mleku?

  • access_time 00:05:25
  • calendar_today Piątek, 2021.03.26
Pasteryzowane, w szklanej butelce, roślinne, czy 2% - które mleko wybrać? Czy szklanka mleka dziennie to obowiązek każdego dziecka? Dlaczego warto pić mleko? Pytań wiele, dlatego odpowiedzi szuka Wioletta Gawlik w rozmowie z Urszulą Zwierczyk dietetyczką z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Higiena jedzenia

  • access_time 00:05:18
  • calendar_today Niedziela, 2021.03.21
Pleśń na jabłku lub chlebie, wgniecenie na puszcze z pomidorami, niemycie mandarynek i bananów - szkodzą dzieciom. Niedojrzały układ trawienny dzieci nie radzi sobie z brakiem higieny jedzenia, dlatego Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego wyjaśni jej podstawy. Gościa podejmuje Wioletta Gawlik.

Czy istnieją zdrowe słodycze?

  • access_time 00:04:04
  • calendar_today Niedziela, 2021.03.14
Ile cukru jest w węglowodanach? Ile cukru powinno dziennie przyjmować dziecko? Czy istnieją zdrowe słodycze? O cukrze w diecie dziecka Wioletta Gawlik rozmawia z Urszulą Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.

Jak reklama wpływa na wybory żywieniowe dziecka?

  • access_time 00:04:32
  • calendar_today Niedziela, 2021.03.07
Siła edukacji i siła reklamy - która z nich zostawia większy ślad w pamięci dziecka? Jak rodzic może walczyć z niezdrową żywnością reklamową w telewizji? Dlaczego nie są reklamowane produkty zdrowe i pożywne? O to Wioletta Gawlik pyta Urszulę Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Promocji Zdrowia CM Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jedzenie na sucho

  • access_time 00:05:53
  • calendar_today Niedziela, 2021.02.28
Herbata do śniadania, kompot do obiadu i kakao na kolację - przyzwyczailiśmy się do popijania posiłków. Urszula Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Promocji Zdrowia CM Uniwersytetu Jagiellońskiego przekonuje, że pijąc w trakcie posiłku pogarszamy trawienie, bo rozcieńczamy enzymy trawienne i połykamy więcej powietrza oraz doprowadzamy do interakcji teiny z pożywieniem. "Herbatę pijmy pół godziny po posiłku lub między posiłkami i koniecznie popijamy ją wodą" - mówi dietetyczka. Rozmawia z nią Wioletta Gawlik.

Menu stołówki szkolnej

  • access_time 00:04:53
  • calendar_today Niedziela, 2021.02.21
Stołówka szkolna potrafi nieźle namieszać w diecie dziecka. Często serwowane są dania mączne i mięsne, co skutecznie uzależnia dziecko od potraw typu pierogi, naleśniki, racuchy. Jeśli kolega z ławki nie lubi szpinaku, to może zdarzyć się, że z czasem nasze dziecko też przestanie go jeść. Czy rodzic ma na to wpływ? O to Urszulę Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Promocji Zdrowia CM Uniwersytetu Jagiellońskiego pyta Wioletta Gawlik.

Daj dziecku wodę

  • access_time 00:04:32
  • calendar_today Niedziela, 2021.02.14
Od kiedy i w jakiej ilości należy podawać dziecku wodę? Czy podaż wody u dziecka powinna wynosić 1,5 l - jak u dorosłych? Co zrobić, by uatrakcyjnić picie wody dziecku i tym samym zmniejszyć spożywanie soczków? O to Wioletta Gawlik pyta Urszulę Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Promocji Zdrowia CM Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dlaczego dzieci nie lubią warzyw?

  • access_time 00:04:55
  • calendar_today Niedziela, 2021.02.07
"Jak nie zjesz brokuła, to nie urośniesz" - takie słowa wypowiadane do dzieci skutecznie budują ich niechęć do warzyw. Poza tym warzywa są zdrowe, dłużej się je żuje i są ciężkostrawne, dlatego nie cieszą się sympatią dzieci. Dlaczego zdrowa żywność nie smakuje dzieciom? O to Wioletta Gawlik pyta Urszulę Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Promocji Zdrowia CM Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nawyki żywieniowe

  • access_time 00:04:18
  • calendar_today Sobota, 2021.01.30
Kiedy zacząć kształtować nawyki żywieniowe u dziecka? Jak robić to w prawidłowy sposób? Czy dieta przyszłej mamy wpływa na preferencje smakowe dziecka? O to Wioletta Gawlik pyta Urszulę Zwierczyk, dietetyk z Instytutu Promocji Zdrowia CM Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jak karmić, by nie przekarmić?

  • access_time 00:04:19
  • calendar_today Niedziela, 2021.01.24

Literować czy głoskować?

  • access_time 00:03:55
  • calendar_today Niedziela, 2021.01.17
Czym różni się głoska od litery? Jakie błędy popełnia się w nauce czytania? Jak rodzic może wspierać dziecko w nauce czytania? O to Wioletta Gawlik pyta prof. Marzenę Błasiak - Tytułę z Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Nieprawidłowa wymowa głoski "r"

  • access_time 00:05:39
  • calendar_today Niedziela, 2021.01.10
Gdy dziecko w wieku 5-6 lat wciąż nieprawidłowo wymawia głoskę "r", to niezwłocznie należy zgłosić się do logopedy. Jeśli pojawiają się substytuty w postaci głosek "l" lub "j" i taka wymowa się przedłuża - to także niezbędna jest pomoc specjalisty. "Absolutnie nie należy powtarzać za dzieckiem "lowel"" - mówi prof. Marzena Błasiak - Tytuła z Uniwersytetu Pedagogicznego, z którą rozmawia Wioletta Gaw

Jakie korzyści wynikają z kłótni?

  • access_time 00:05:40
  • calendar_today Środa, 2021.01.06
Dzieci dzięki konfliktom z rodzeństwem pogłębiają wiedzę dotyczącą własnych potrzeb. Kłótnie dzieci w naturalny sposób trenują nie tylko ich kompetencje społeczne związane z asertywnością, szukaniem kompromisów i rozwiązywaniem konfliktów, lecz także pomagają lepiej poznać siebie i swoje rodzeństwo. "Pozwólmy dzieciom pokłócić się czasem, a już na pewno pozwólmy im samym znaleźć rozwiązanie problemu." - zachęca Maria Mostowik, psycholog dziecięca, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Jak zdalna edukacja wpływa na młodych ludzi?

  • access_time 00:04:36
  • calendar_today Niedziela, 2021.01.03
Desocjalizacja i brak motywacji do nauki to najczęstsze skutki pandemii zauważalne u młodych ludzi. Studentom brakuje przestrzeni uniwersyteckiej oraz kontaktów koleżeńskich - to wyniki badań socjologicznych. O szczegółach Wioletta Gawlik rozmawia z dr Ewą Krzaklewską, socjologiem z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Regres w rozwoju

  • access_time 00:04:40
  • calendar_today Niedziela, 2020.12.27
Jeśli dziecko zatrzymuje się w rozwoju, to rodzic wpada w panikę. "Regres to bardzo częste zjawisko, które jest wynikiem np. pojawienia się nowego rodzeństwa lub zmiany otoczenia. Z czasem wszystko wraca do normy" - tłumaczy Maria Mostowik, psycholog dziecięca, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Czy pomaganie jest w trendach?

  • access_time 00:03:37
  • calendar_today Sobota, 2020.12.26
Czy dzieci można nauczyć pomagania? Dlaczego młodzi ludzie pomagają innym? Jak wygląda niesienie pomocy w czasach pandemii? O to Wioletta Gawlik pyta dr Ewę Krzaklewską, socjologa z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czy istnieje recepta na udane święta?

  • access_time 00:05:22
  • calendar_today Niedziela, 2020.12.20
Tegoroczne święta będą nietypowe, dlatego należy dzieci odpowiednio do nich przygotować. "Nie wolno rezygnować z dotychczasowych zwyczajów świątecznych i dobrze wybrać się na rodzinny spacer" - podpowiada Maria Mostowik, psycholog dziecięca, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Wpływ słuchu na rozwój mowy

  • access_time 00:04:10
  • calendar_today Niedziela, 2020.12.13
Co rozwój mowy ma wspólnego ze słuchem i czy rodzic może wpływać na rozwój słuchu u dziecka? O to prof. Marzenę Błaszczyk - Tytułę logpedę z Uniwersytetu Pedagogicznego pyta Wioletta Gawlik.

Jak zdemaskować kłamczucha?

  • access_time 00:02:57
  • calendar_today Niedziela, 2020.12.06
Dziecko małe kłamie inaczej niż starsze, dlatego metody demaskowania kłamiącego dziecka będą uzależnione od wieku. Nie każde kłamstwo należy uznawać za złe, gdyż białe kłamstwa ułatwiają funkcjonowanie w grupach społecznych. O kłamstewkach dzieci Wioletta Gawlik rozmawia z Marią Mostowik, psychologiem.

Dlaczego dzieci kłamią?

  • access_time 00:05:00
  • calendar_today Niedziela, 2020.11.29
"Kłamstwo ma krótkie nogi. Lepsza najgorsza prawda niż najpiękniejsze kłamstwo. Nowego kłamstwa słucha się lepiej, niż nowej prawdy." - takie słowa słyszy od rodziców dziecko, które kłamie. Dlaczego dzieci mówią nieprawdę? Czy te całkiem małe mają świadomość kłamania? I czy kłamstwo można zupełnie wyeliminować? O to Wioletta Gawlik pyta psychologa, Marię Mostowik.

Jak telewizja wpływa na rozwój mowy?

  • access_time 00:04:33
  • calendar_today Niedziela, 2020.11.22
Jeśli dziecko w wieku 8-16 miesięcy spędza przed telewizorem 1 godzinę, to jego słownictwo staje się uboższe o 10%. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że dziecko do 24. miesiące życia w ogóle nie powinno mieć kontaktu z ekranem. "Wysokie technologie to środowisko, które zagraża zdrowiu psychicznemu i fizycznemu dziecka" - mówi prof. Marzena Błasiak - Tytuła, logopeda z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Jak reagować na pyskowanie?

  • access_time 00:05:19
  • calendar_today Niedziela, 2020.11.15
Jak reagować na słowa "nienawidzę cię"? Czy słowa "nie pyskuj" wystarczą? Pyskowanie to bunt, który musi zaistnieć w życiu dziecka, czy sprawdzanie granic rodzica? O pyskowaniu i radzeniu sobie z pyskującym dzieckiem Wioletta Gawlik rozmawia z Marią Mostowik, psychologiem.

Jak motywować do nauki zdalnej?

  • access_time 00:04:30
  • calendar_today Niedziela, 2020.11.08
Od 9 listopada dzieci z klas 1-3 przechodzą na zdalne nauczanie. Do tej pory zdalnie uczyło się około 3,8 mln uczniów - wszyscy w szkołach ponadpodstawowych i klasy 4-8 w podstawówkach. Edukacja zdalna będzie prowadzona do 29 listopada. Jak pobudzać motywację do nauki zdalnej? O to Wioletta Gawlik pyta Marię Mostowik, psycholog dziecięcą.

Gdy dziecko sepleni

  • access_time 00:04:57
  • calendar_today Niedziela, 2020.10.25
Czym wada wymowy różni się od błędów artykulacyjnych? Do której grupy zalicza się seplenienie? Czy rodzic potrafi rozpoznać prawidłowy układ języka dziecka w trakcie mówienia? Odpowiedzi poznamy z rozmowy Wioletty Gawlik z prof. Marzeną Błasiak - Tytułą, logopedą z Uniwersytetu Pedagogicznego.

Skąd problemy z wymową?

  • access_time 00:04:31
  • calendar_today Niedziela, 2020.10.18
Dlaczego dziecko w wieku przedszkolnym ma problem z wymową? Przyczyn może być kilka: nieprawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego, zbyt późno rozpoczęty proces jedzenia, zbyt długie używanie smoczków, częsty katar itd. Objaśnia je prof. Marzena Bałasiak - Tytuła logopeda z Uniwersytetu Pedagogicznego, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.

Co powinien umieć trzylatek

  • access_time 00:04:31
  • calendar_today Niedziela, 2020.10.11
Co powinien umieć trzylatek, by zostać przedszkolakiem? "Musi znać język, by komunikować się z nauczycielem i kolegami" - przekonuje prof. Marzena Błasiak-Tytuła - logopeda z Uniwersytetu Pedagogicznego, z którą na temat gotowości przedszkolnej rozmawia Wioletta Gawlik.

Pierwsze słowo

  • access_time 00:04:31
  • calendar_today Niedziela, 2020.10.04
Rodzice z niecierpliwością czekają na pierwsze słowo dziecka. Mama pragnie usłyszeć: "ma - ma", tata : "ta - ta". A jeśli usłyszą słowo "stetoskop", to powód do dumy, czy obawa przez nieprawidłowym rozwojem dziecka? Odpowiedzi szuka Wioletta Gawlik w rozmowie z prof. Marzeną Błasiak - Tytułą, logopedą z Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kiedy odstawić smoczek?

  • access_time 00:04:48
  • calendar_today Niedziela, 2020.09.27
Smoczek to lubiany przez dzieci gadżet, z którym trudno im się rozstać. Radykalne odseparowanie od smoczka jest zalecane przez logopedów, ale istnieją takie sytuacje w życiu dziecka, podczas których nie wolno tego robić. O szczegółach z prof. Marzeną Błasiak - Tytułą, logopedą z Uniwersytetu Pedagogicznego rozmawia Wioletta Gawlik.

Jak wspierać dziecko w pierwszym roku życia?

  • access_time 00:04:51
  • calendar_today Niedziela, 2020.09.20
Polimodalne doświadczanie świata wspiera rozwój dziecka. Oznacza to, że rodzic wielozmysłowo może oddziaływać na dziecko dostarczając mu bodźców słuchowych, wzrokowych i ruchowych. "Należy do dziecka mówić mową matczyną, którą zna zarówno matka jak i ojciec." - przekonuje prof. Marzena Błasiak - Tytuła, logopeda z Uniwersytetu Pedagogicznego, z którą rozmawia Wioletta Gawlik.