Radio Kraków

Sztuki dawne i współczesne. Poleca Justyna Nowicka


RSS

Często mnie pytacie, skąd wiem, że "warto"? Czy jakaś premiera lub nowa wystawa to "hit" czy "kit"? Najczęściej mam ochotę odpowiedzieć: to skomplikowane. Ale czasem nie jest to wcale takie skomplikowane, tylko po prostu wymaga zaangażowania i pracy: rozmowy, uważnego słuchania, doczytywania, szukania kontekstów. Szukania emocji we własnym ciele: badania znużenia podczas spektaklu, niepokoju, który pojawia się po kilku dniach. Czasem od razu jest euforia, czasem odrzucenie. Ta praca to także próba szukania tropów w "ciałach" wystawy, w ciałach aktorskich: w tym, co zaplanowane, ale także w tym, co wymyka się kontroli. Czasem posługuję się intuicją, czasem wiedzą. Kluczem jest praktyka, jej regularność, brak uprzedzeń. Kulturalną rabatkę uprawiam od wielu lat. Nie udało mi się zobaczyć na żywo spektaklu Tadeusza Kantora, ale brałam udział na przykład w akcjach i performansach Jerzego Beresia. Najbardziej żałuję, że nie mogłam przeprowadzić wywiadu z Marią Jaremą. Tyle z historii. Teraz (takie są reguły gatunku) powinna pojawiać się tu lista znakomitości, z którymi rozmawiałam. Wierzcie, jest imponująca. Zapraszam do archiwum. Ale wychodzę z założenia, że definiuje mnie nie to, co było, ale każde kolejne spotkanie, kolejny dialog. I na takie właśnie dialogi zapraszam w "Sztukach dawnych i współczesnych". Kierunkowskaz jest jeden: doświadczanie. Bez podziałów gatunkowych. Na papierze, na ekranie, na scenie i na ścianie. Sztuki wizualne, teatr, opera, działania performerów, taniec, muzyka i dramat. Towarzyszące im publikacje: prace naukowe, biografie, eseje. Preferencje? Różnorodność, nowe wrażliwości, rewizje klasyki, bardziej herstorie, niż historia. Ale historia sztuki też jest ok.

Podcasty

Krew nie jako tabu, ale jako życie. Czerwony Namiot w Krakowie

Rodzinne sekrety w zdjęciach. Co kryją albumy Pusłowskich?

Krakowskie tratwy podbijają Warszawę. Skład Solny w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

"Polish Horror Story" bada nasze lęki z perspektywy narodowej. Pierwsza premiera sezonu w Teatrze im. Słowackiego

Między barokiem a szaleństwem - kulisy sztuki Marty Antoniak

Indygo, koszenila, rezeda i sizal. Tkaniny Krystyny-Wojtyny Drouet

Większości Krakowian nazwa 'Bunkier sztuki' wciąż kojarzy się z kawiarnią | Delfina Jałowik

Czy Olga Boznańska chodziłaby na manifestacje w obronie zwierząt?

Religia, wojna i sztuczna inteligencja. Kraków na tydzień staje się stolicą pytań bez odpowiedzi

Surrealizm ma się świetnie. A jego zemsta dopiero nadchodzi

Wejdź do gabinetów Mrożka i Pomianowskiego. Kraków zaprasza za kulisy literatury

Drewno, które pamięta więcej niż my | Nowy numer 'Autoportretu"

195 powodów, by zachwycić się Chełmońskim - wystawa 'Chełmoński' w MNK już otwarta!

'To już nie jest męski świat' - Przekupka na cokole