Radio Kraków

Kultura na weekend - magazyn filmowy


RSS Spotify

Kultura Na Weekend - Magazyn Filmowy to cotygodniowe spotkania z obrazem ruchomym, wyświetlanym na dużym i małym ekranie. Świat kina przeplata się z historiami serialowymi, a fikcja z dokumentem. Magazyn Filmowy to spotkania z reżyserami, aktorami, producentami, a także specjalistami przybliżającymi najnowsze technologie wykorzystywane w produkcjach filmowych, zaś kinowe opowieści stają się punktem wyjścia do rozmów uwzględniających szerszy kontekst problematyki społecznej i filozoficznej. Pozostajemy w Magazynie w nieustannej łączności z aktualnymi wydarzeniami ze świata filmu, dokonując przeglądu najważniejszych festiwali, premier oraz wydarzeń branżowych. 

W każdy ostatni piątek miesiąca, w ramach nowego cyklu, będziemy spoglądać "W stronę klasyki". Wciąż krótka, ale już bogata historia kina przyniosła nam niesamowitych twórców i twórczynie, ale też tytuły, które - jak się zdarzało - były istną kulturalną rewolucją. Będziemy meandrować między Bergmanem a Tarantino, Nolanem i Kurosawą; przyjrzymy się fenomenowi "Gwiezdnych Wojen" czy filmom, w których pewien nietoperz mieszał szyki przestępcom. Nie pozostaniemy obojętni na kino noir czy filmy artystyczne. Przypomnimy sobie najsłynniejsze sceny i posłuchamy dialogów, które cytujemy obudzeni w środku nocy. 

Zaprasza Tadeusz Marek.

Podcasty

„Perfect days”, czyli buddyzm według Wima Wendersa

„Mikro ma już cztery dychy” – z urodzinową wizytą w kinie przy Lea

Bo chodzi o to, żeby się spotkać - "Film dla kosmitów"

"Norwegian Dream", czyli o docieraniu do siebie

W stronę klasyki #6 | "Lista Schindlera" w 30 lat od premiery. Klasyka kina czy kicz?

Dąbrowska: „Pamięć” Michela Franco to nietuzinkowa opowieść miłosna, a także zderzenie dwóch skrajnych spojrzeń na tytułową pamięć.

Paczesny: „Nie sądziłem, że nasz film stanie się tak aktualny”

Kino hiszpańskie to nie tylko Almodóvar!

Męskość, queer i duchy, czyli "Dobrzy nieznajomi" Andrew Haigha

"Biała odwaga" to film o zawłaszczeniu kulturowym

O murze, który obnaża, czyli "Strefa interesów" | Oscary 2024

Majmurek: "Anatomia upadku" porusza problem prawdy na wielu poziomach | Oscary 2024

Co z tym Berlinale? Widokówki z festiwalu

Mossakowski: Tragikomiczna tonacja czyni z "Przesilenia zimowego" film blisku życia. | Oscary 2024

Hamela: Ten film zrodził się z poczucia odpowiedzialności | "Skąd dokąd"

Bernstein mówi z ekranu do Tár, czyli "Maestro" | Oscary 2024

Piątek: "To był zakład z Konkursem Chopinowskim" | "Pianoforte"

Margreth Olin: „Ten film miał być symfonią”

Czy „Biedne istoty” to film feministyczny? | Oscary 2024

Duncker: "Pokój nauczycielski" to w dużej mierze film o prawdzie | Oscary 2024

  • Tadeusz Marek
  • access_time 00:14:09
  • calendar_today Poniedziałek, 2024.02.05

Maślona: "Kos" to film arcypolski. Nie chciałem by było w nim wyłącznie rozrywkowo.

  • Tadeusz Marek
  • access_time 00:30:05
  • calendar_today Poniedziałek, 2024.02.05

W stronę klasyki #5 | "Paryż, Teksas" Wima Wendersa

"Za wszystko kocham kino!" - w Magazynie Filmowym kino okiem młodych

Islandia o słodko-gorzkim smaku | "Matka siedzi z tyłu"

„Nie miał w sobie megalomanii” | W Magazynie Filmowym wspominamy Janusza Majewskiego

Pawłowski: "W nowej "Akademii Pana Kleksa" za mało jest Akademii

"Vika!" | "Ten film narodził się z mojego osobistego lęku przed przemijaniem"

Filmowe podsumowanie roku 2023

W stronę klasyki #4 | "To wspaniałe życie" - o fenomenie amerykańskich filmów świątecznych

Sacrum nagości i siła kręgu - "Siostrzeństwo świętej sauny"

Ten film jest krzykiem - spotkanie z twórcami dokumentu „Nic nie czuję”

To, co nie ma nazwy - nie istnieje? "20 000 gatunków pszczół" E.U. Solaguren

Lekcja historii według Ridley'a Scotta

To już kolejna edycja Festiwalu Filmu Niemego

W stronę klasyki #3 | "Fight club" Davida Finchera

Fabicki: "Lęk" to nie jest smutny film o śmierci

  • Tadeusz Marek
  • access_time 00:17:12
  • calendar_today Poniedziałek, 2023.11.20

To już 30. edycja festiwalu Etiuda i Anima

  • Tadeusz Marek
  • access_time 00:25:39
  • calendar_today Poniedziałek, 2023.11.20

"Czas Krwawego Księżyca" - film, który potrzebuje czasu

Mieć ciastko i zjeść ciastko? O "Przejściach" w ujęciu filozoficznym

Czeski film? Szwejk jest ważny, ale nie jedyny. Przegląd filmów czeskich 2023

Dąbrowska: Poruszyła mnie magia tych obrazów

"Figurant" to od początku miał być film krakowski

W stronę klasyki #2 | “Taksówkarz” Martina Scorsesego

Czy miłość niespełniona musi być nieszczęśliwa? Filozofia buddyjska w "Poprzednim życiu" Celine Song

Czym są filmy o sztuce outsiderów?

Jak zagrać osobę chorą na Alzheimera? Rozmowa z Grzegorzem Przybyłem

Piotrowska: "Zielona granica" to film o ludziach w kryzysie

Wenecja 2023. Co działo się na festiwalu?

"Limbo", czyli z Wojciechem Tutajem słów kilka o Australii

Walkiewicz: "Mów do mnie" to najciekawszy horror tego roku.

Zielińska: To najważniejsza hiszpańska premiera w tym roku

W magazynie filmowym "Urodzeni mordercy"

Borys Szyc: Rola ojca jest bardzo trudna.

"Świat po pracy" nie jest najlepszym dokumentem na świecie, ale...

Najlepsze dokumenty 63. KFF od przyszłego tygodnia w małopolskich kinach

Szafraniec: "Reality" udaje rasowy thriller

"Oppenheimer" i inni - o znaczeniu blockbustera

  • Tadeusz Marek
  • access_time 00:50:33
  • calendar_today Poniedziałek, 2023.08.07

Co słychać na Nowych Horyzontach?

Czy film ze zbiorów galerii sztuki współczesnej to wciąż film?

W MOCAK-u trwa letnie kino

Dąbrowska: "Machina medialna sprawiła, że kompletnie nie tego się spodziewałam."

Z Suchej do Hollywood - Billy Wilder

W Suchej Beskidzkiej Festiwal Artystyczny

15. Krakowskie Dni Animacji na horyzoncie

Pod Baranami "Letnie Tanie Kinobranie"

Smoliński: Mangold nie jest twórcą anonimowym

Czy obraz Neapolu w filmie "Nostalgia" jest prawdziwy?

"Zapach ziemi", czyli animacja liryczna

O wzorcach męskości w filmie "Pamfir", czyli postscriptum

Co słychać w świecie animacji? Krakowskie wątki na festiwalu Animator

Świetna gra z kinem gatunkowym, czyli "Pamfir"

Hytroś: „Nie wyszedłem z tego filmu z obrazkiem i z dźwiękiem, a z ludźmi, których kocham, i którzy stali się moją rodziną”.

Pokazy najlepszych filmów nowego kina włoskiego w Krakowie

„Sad Dziadka” – z reżyserem Karolem Starnawskim o najnowszym filmie

Jak się robi film dokumentalny? Adam Ślesicki w Magazynie Filmowym

Michael Dudok de Wit: „Sztuka animacji bardzo bliska jest sztuce tańca.”

"Radical Move" - reżyserka Aniela Gabryel w Magazynie Filmowym

Na Dzień Matki - "Dzień Matki"

63. Krakowski Festiwal Filmowy na horyzoncie! | Cz.2

63. Krakowski Festiwal Filmowy na horyzoncie! | Cz.1

Co słychać w Cannes? Głos z wnętrza festiwalu

Hubert Miłkowski: Jest wiele osób, które mają do opowiedzenia ciekawsze historie niż ja

Aidan Gillen: lubię obserwować twarze ludzi, kiedy myślą, niekoniecznie mówią

Penélope Cruz, Luana Giuliani i "Bezmiar"

Film fabularny okiem dokumentalistki, czyli "Strzępy: Beary Dzianowicz

Ari Aster, czyli o kinie gatunkowym, które nie jest kinem gatunkowym

Startuje 16. edycja festiwalu Mastercard Off Camera

"Jo wolny" - Krzysztof Globisz znów na ekranie

"Mężczyźni muszą ze sobą rozmawiać", czyli "Braty" Marcina Filipowicza - rozmowa z reżyserem

Po co nam kina studyjne?

W stronę kina artystycznego, czyli Nowe Horyzonty Tournée

Były Oscary, jest porażka? "Syn" Floriana Zellera

Kino drapieżne dla kobiet? Z Małgorzatą Radkiewicz o sytuacji kobiet na dużym ekranie

"Duchy Inisherin" w odczycie psychoanalitycznym

Oscary 2023 - ostateczne podsumowanie

Eryk Kulm jr: "Praca nad tym filmem była tak silnym doświadczeniem, że nie mogę go oglądać."

Oscary 2023 w Radiu Kraków Kultura

Co się działo na 73. Berlinale?

Oscary w wydaniu krótkometrażowym

"Dobra rola w złym filmie" - Adriana Prodeus o "Tar"

"Klondike" czyli pogrążona w wojnie Ukraina w mikroskali

Ukraina na Berlinale 2023

Piotrowska: Skolimowski zaskoczył mnie niesamowicie

"Blisko", czyli między nami - chłopakami

Ale to już było? A może nie. "Chleb i sól" Damiana Kocura

Najważniejsze jest to, co niedopowiedziane. "Aftersun" Charlotte Wells

W stronę Oscarów, czyli "Wieloryb" Darrena Aronofskiego

To, co najlepsze w polskim kinie XX wieku

"Duchy Inisherin" - groteska, skrajności i przemoc?

"Fabelmanowie", czyli Spielberg niesentymentalny?

Rozpoczyna się tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego

"Lunana. Szkoła na końcu świata" - czy warto obejrzeć Bhutański film?

Tomasz Kot, Wojciech Mecwaldowski i Maciej Kawalski, czyli "Niebezpieczni dżentelmeni"

"Zapraszamy na najgorsze filmy wszechczasów", czyli Najlepsze z najgorszych w Kinie Mikro

Avatar: Istota wody. Jakub Majmurek: "Pojawiły się głosy, że to kulturowe zawłaszczenie"

Filmowe Święta z dokumentem - rekomendacje nieoczywiste

"Krakowski Szlak Filmowy" - filmowe dzieje Krowodrzy

Anna Jadowska: "Nie można się zamykać we własnym więzieniu"

To już 23. edycja Festiwalu Filmu Niemego

Przegląd Filmów o Autyzmie i Zespole Aspergera świętuje 10. jubileusz

29. edycja Festiwalu Etiuda&Anima już w przyszłym tygodniu

"Po prostu pokornie staliśmy z kamerą" - Dominika Montean-Pańków o "Głosie"

"Wielką inspiracją była dla mnie jej nadludzka siła" - Katarzyna Figura o "Chrzcinach" w dniu premiery

"Słoń", czyli film, który powstał, by przytulać - rozmowa z twórcami w dniu premiery

Wśród tegorocznych nominacji do Europejskiej Nagrody Filmowej trzy polskie tytuły

Anons filmowy 11 listopada

"Ten film ma dawać nadzieję" - Łukasz Kowalski reżyser filmu "Lombard" w rozmowie z Tadeuszem Markiem

55 lat Kina Kijów

Anons filmowy 4 listopada

"Gorączka Kinowa. O początkach pewnej epoki" - spotkanie z historią kina

Co słychać w biurze festiwalowym przyszłorocznego 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego?

Międzynarodowy Dzień Animacji

Festiwal Conrada 2022 - nie tylko o literaturze

"Śniła mi się połonina" - film o Chatce Puchatka i słynnym Lutku

5. Przegląd Kina Emirackiego

Nano Film Festival w Kinie Kijów

"Mikro feminizacje" - nowy cykl filmowy w Kinie Mikro

"Simona" - reżyserka Natalia Koryncka-Gruz o nowym filmie

"Prawdziwe życie aniołów" - Krzysztof Globisz w roli głównej