Radio Kraków

Kultura na weekend - magazyn filmowy


RSS Spotify

Kultura Na Weekend - Magazyn Filmowy to cotygodniowe spotkania z obrazem ruchomym, wyświetlanym na dużym i małym ekranie.Świat kina przeplata się z historiami serialowymi a fabuła dialoguje z dokumentem. Magazyn Filmowy to spotkania z reżyserami, aktorami, producentami a także specjalistami przybliżającymi najnowsze technologie wykorzystywane w produkcjach filmowych, zaś filmowe opowieści stają się zazwyczaj punktem wyjścia do rozmów uwzględniających szerszy kontekst problematyki społecznej i filozoficznej. Pozostajemy w Magazynie w nieustannej łączności z aktualnymi wydarzeniami ze świata filmu, dokonując przeglądu najważniejszych festiwali, premier oraz pozostałych wydarzeń branżowych. Zaprasza Tadeusz Marek.

Podcasty

"Radical Move" - reżyserka Aniela Gabryel w Magazynie Filmowym

"Ten film kosztował nas bardzo wiele wysiłku i przyniósł wiele spełnienia i szczęścia, ale też wiele bólu i rozdarcia" - mówiła w Magazynie Filmowym, w dzień po premierze swojego najnowszego filmu dokumentalnego, Aniela Astrid Gabryel. "Radcial Move" to opowieść o członkach legendarnej grupy teatralnej "Workcenter", założonej przez Jerzego Grotowskiego. "Aktorzy po raz pierwszy tak szczerze opowiadają o swoich doświadczeniach pracy metodami jednego z największych rewolucjonistów polskiego i światowego teatru. Thomas Richards, najważniejszy współpracownik Grotowskiego, po jego śmierci kontynuuje działalność zainicjowaną przez mistrza. W zamkniętym ośrodku pracuje z grupą aktorów, którzy nieustannie są poddawani próbie i przekraczają swoje granice" - czytamy w opisie filmu przygotowanym przez twórców. Najnowszy dokument Gabryel to jednak nie tylko dokumentacja działalności grupy teatralnej. To także refleksja nad ideowością, władzą i formalizacją tego, co duchowe i mistyczne. Z Anielą Gabryel rozmawiał w Magazynie Filmowym Tadeusz Marek.

Na Dzień Matki - "Dzień Matki"

Na pytanie o to, co słychać w polskim kinie gatunkowym, z całą pewnością wskazać należy najnowszy film Mateusza Rakowicza. Okaże się wówczas, że polskie kino gatunkowe ma do zaoferowania znacznie więcej, niż miałkie komedie romantyczne z wyskakującymi z lodówki aktorami i aktorkami w obsadzie. "Dzień Matki" to film kiczowaty i z przewidywalną fabułą, a jednak wciągający i wciąż igrający z widzem - zarówno za sprawą scenografii, a i popkulturowych odniesień. "Dniem Matki" w audycji zachwycał się Tadeusz Marek, zaś swoje zastrzeżenia zgłaszał - zdecydowanie bardziej surowy - krytyk Wojciech Tutaj (Filmweb, KINO), gość najnowszego wydania Magazynu Filmowego.

63. Krakowski Festiwal Filmowy na horyzoncie! | Cz.2

Już za dwa dni rozpocznie się 63. Krakowski Festiwal Filmowy - jeden z najważniejszych w Polsce festiwali kina dokumentalnego, krótkometrażowego i animowanego. Na widzów czekają światowe premiery, spotkania z twórcami i, przede wszystkim, 188 filmowych tytułów, które obok kategorii konkursowych, uporządkowane zostały w specjalnych sekcjach tematycznych. W Magazynie Filmowym odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu "Studia przedfestiwalowego". O szczegółach programu tegorocznej edycji KFF mówili: dyrektor festiwalu - Krzysztof Gierat, dyrektorka biura programowego - Barbara Orlicz-Szczypuła oraz rzeczniczka prasowa - Olga Lany. Zaprasza Tadeusz Marek.

63. Krakowski Festiwal Filmowy na horyzoncie! | Cz.1

Już 28 maja rozpocznie się 63. Krakowski Festiwal Filmowy - jeden z najważniejszych w Polsce festiwali kina dokumentalnego, krótkometrażowego i animowanego. Na widzów czekają światowe premiery, spotkania z twórcami i przede wszystkim 188 filmowych tytułów, które obok kategorii konkursowych, uporządkowane zostały w specjalnych sekcjach tematycznych. W Magazynie Filmowym odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu "Studia przedfestiwalowego". O szczegółach programu tegorocznej edycji KFF mówili: dyrektor festiwalu - Krzysztof Gierat, dyrektorka biura programowego - Barbara Orlicz-Szczypuła oraz rzeczniczka prasowa - Olga Lany. Zaprasza Tadeusz Marek.

Co słychać w Cannes? Głos z wnętrza festiwalu

W Cannes trwa jeden z najważniejszych festiwali filmowych na świecie. Tytuły, które festiwalowa publiczność ogląda na premierowych pokazach, jeszcze wielokrotnie gościć będą w tym roku w nagłówkach prasowych. O Złotą Palmę walczą m.in. Wes Anderson, Hirokazu Koreeda, Todd Haynes czy Catherine Corsini. O atmosferze festiwalu, jego blaskach i cieniach, a także dopiero co obejrzanych filmach mówiła Tadeuszowi Markowi, przebywająca w Cannes, krytyczka Daria Sienkiewicz (Filmweb).

Hubert Miłkowski: Jest wiele osób, które mają do opowiedzenia ciekawsze historie niż ja

W najnowszym wydaniu Magazynu Filmowego rozmawiamy z polskim aktorem Hubertem Miłkowskim - odtwórcą głównych ról m.in. w filmie "Braty" Marcina Filipowicza, Leiva Igora Devolda, znanego także z "Hiacynta" Piotra Domalewskiego. "Braty" wciąż można zobaczyć w kinach, "Norwegian Dream" ukaże się na dużym ekranie dopiero jesienią. Co łączy bohaterów Huberta Miłkowskiego? Dlaczego to dobrze, by aktor miał "nudne życie"? Czy praca nad rolą pozostaje w bliskim związku z prywatnymi przemyśleniami? Z aktorem rozmawia Tadeusz Marek.

Aidan Gillen: lubię obserwować twarze ludzi, kiedy myślą, niekoniecznie mówią

Lord Baelish z "Gry o Tron", Aberama Gold z "Peaky Blinders" czy CIA z "Mrocznego Rycerza". Gościem Tadeusza Marka był Aidan Gillen - irlandzki aktor filmowy i teatralny, zdobywca wielu prestiżowych nagród filmowych. Nie była to jednak rozmowa o obracającym wielkimi kwotami przemyśle filmowo-telewizyjnym. Pojawiły się pytania o znaczenie kina niezależnego, a także o naturę zawodu aktora.

Penélope Cruz, Luana Giuliani i "Bezmiar"

"Do tego filmu musiałem dojrzeć" - mówi o swojej najnowszej produkcji włoski reżyser i scenarzysta Emanuele Crialese. "Bezmiar" to dramat rodzinny oparty na osobistych doświadczeniach reżysera. To opowieść o zamożnej rodzinie funkcjonującej w cieniu tyranii ojca oraz chwiejności emocjonalnej matki. O transseksualnym chłopcu, który w opresyjnych warunkach próbuje zrozumieć swoją seksualność, w końcu o sytuacji społecznej kobiet. "Bezmiar" to przeplatany fantazmatycznymi scenami musicalowymi obraz o potrzebie czułości, zrozumienia i miłości. W Magazynie Filmowym w rozmowie o filmie towarzyszyła Tadeuszowi Markowi krytyczka filmowa Adriana Prodeus (Vogue Polska).

Film fabularny okiem dokumentalistki, czyli "Strzępy: Beary Dzianowicz

"Strzępy", czyli najnowszy film fabularny Beaty Dzianowicz, to przykład produkcji powstającej w wyniku połączenia warsztatu dokumentalistki z ekspresją reżysera filmów fabularnych. Dotychczasowy spokojny nurt życia rodziny Paternoków zostaje wzburzony chorobą Gerarda - dziadka, ojca i teścia. Jednak to nie Choroba Alzheimera miała być głównym tematem filmu "bo nigdy nie wejdziemy do głowy chorego, a tego, co się w niej dzieje możemy się jedynie domyślać". Stąd też "Strzępy" są opowieścią o funkcjonowaniu rodziny w czasie kryzysu, a także o dylematach moralnych, które kryzys ten generuje. Z Beatą Dzianowicz rozmawiał Tadeusz Marek. Rozmowę zarejestrowano w trakcie 16. edycji festiwalu Mastercard OFF CAMERA.

Ari Aster, czyli o kinie gatunkowym, które nie jest kinem gatunkowym

Beau się boi. Bo życie go przytłacza. Bo świat jest niebezpieczny. Bo każdy ciągle czegoś od niego chce. Bo mamie będzie przykro, jak nie przyjedzie w odwiedziny, a on by wolał siedzieć w wannie. Niewyobrażalny splot zdarzeń zmusza go jednak do konfrontacji z własnymi lękami. Po drugiej stronie jego strachów czeka prawdziwe życie i pełna przygód podróż. "Bo się boi" - najnowszy film Ariego Astera stał się pretekstem do uważnego przyjrzenia się dotychczasowej twórczości amerykańskiego reżysera, uznawanego za tego, który zredefiniował współczesny horror. Dlaczego Ari Aster drażni? Dlaczego jego kino gatunkowe nie jest kinem gatunkowym? O co chodzi z tą psychoanalizą w "Bo..."? Z filmoznawczynią Anną Taszycką rozmawiał w Magazynie Filmowym Tadeusz Marek.

Startuje 16. edycja festiwalu Mastercard Off Camera

Dziś w Krakowie rozpoczyna się jeden z największych polskich festiwali kina niezależnego. Mastercard Off Camera zagości w krakowskich kinach już po raz szesnasty. Tradycyjnie odbędą się festiwalowe konkursy: Główny: „Wytyczanie drogi” oraz Konkurs Polskich Filmów Fabularnych. Filmy prezentowane będą w ośmiu sekcjach tematycznych. Obok kategorii konkursowych i - znanych już bywalcom festiwalu – Amerykańskich Niezależnych i Festiwalowych Hitów, pojawią się cztery zupełnie nowe kategorie. Na dzisiejszej Gali Otwarcia Festiwalu widzów przywita amerykański aktor, reżyser i producent filmowy John Malkovich – mówił Tadeuszowi Markowi w Magazynie Filmowym Michał Zalewski – rzecznik prasowy festiwalu.

"Jo wolny" - Krzysztof Globisz znów na ekranie

"Ja zawsze powtarzam, że to jest coś więcej niż film" - mówił w Magazynie Filmowym o "Prawdziwym życiu aniołów" reżyser filmu - Artur Więcek "Baron". Za sprawą produkcji na ekrany kinowe - mimo trudności związanych z przebytym udarem - powrócił Krzysztof Globisz, zaś sama filmowa opowieść inspirowana jest prawdziwą historią polskiego aktora, który zagrał w filmie główną rolę. W poprzednich filmach "Barona" z aniołami w tytule Globisz wcielał się w beztroskiego anioła Giordano. "W tamtych produkcjach trochę się wygłupialiśmy, mrugaliśmy do widza okiem, także i Giordano był postacią napisaną z przymrużeniem oka. Tutaj chodziło nam o to, by spojrzeć na sytuację, w której życie mówi 'sprawdzam', jak wtedy zachować pogodę ducha..." - mówił reżyser. W filmie obok Krzysztofa Globisza wystąpili: Kinga Preis, Michał Majnicz, a także Jerzy Trela, który w roli Kuby pojawił się na kinowym ekranie po raz ostatni. Z Arturem Więckiem "Baronem" rozmawiał Tadeusz Marek.

"Mężczyźni muszą ze sobą rozmawiać", czyli "Braty" Marcina Filipowicza - rozmowa z reżyserem

"Zbudowała się historia, która jest dla mnie o tym, że mężczyźni muszą ze sobą rozmawiać. O swoich emocjach, o swojej samotności" - mówił w Magazynie Filmowym Marcin Filipowicz - reżyser filmu "Braty". "Braty", czyli opowieść o dorastaniu z deskorolką w tle, choć przede wszystkim o nastolatkach próbujących odnaleźć się w życiu. To historia, która powstała w wyniku fascynacji emocjonalnością młodych ludzi, stawiających pierwsze kroki w drodze ku świadomości własnej struktury psychicznej. "Aktorzy przed zdjęciami zamieszkali ze mną na kilka dni, aby nawiązali ze sobą bliższą więź. Dzięki temu do każdej z tych osób mogłem znaleźć inny klucz do prowadzenia, rozmowy czy prascy na planie" - mówił Tadeuszowi Markowi reżyser Marcin Filipowicz.

Po co nam kina studyjne?

Wszystkie krakowskie kina studyjne świętują tegoroczną – czwartą Krakowską Noc. Już jutro, w sobotę 15 kwietnia w kinach: Agrafce, Kice, Kijowie, Mikro, Paradoxie, Pod Baranami i Sfinksie odbędą się noce filmowe, pokazy kuratorskie i warsztaty. Specjalnymi gośćmi w ramach przygotowanych przez krakowskich kiniarzy wydarzeń będą m.in. aktorka - Dorota Pomykała, filmoznawczyni - Diana Dąbrowska czy dziennikarze Piotr Litka i Przemysław Semczuk. Krakowska Noc Kin Studyjnych jest także okazją do ponownego zadania pytań o cel istnienia „małych kin”, ich funkcję i specyfikę. Jak wyglądają związki kin studyjnych z arthousem? Czy kino studyjne skazane jest na ryzyko hermetyczności? Jaki potencjał drzemie w małych salach kinowych, czy mają one szanse w starciu z multipleksami i platformami streamingowymi? Czym powinno być kino studyjne w 2023 roku? Na te pytania odpowiadali w najnowszym wydaniu Magazynu Filmowego gospodarze krakowskich kin studyjnych: Robert Skrzydlewski (Kika, Agrafka), Marynia Gierat (Kino Pod Baranami), Miłosz Horodyski (Kijów), Justyna Adamczyk (Mikro), Monika Kilian (Paradox), Anna Starewicz-Caban (Sfinks). W audycji także szeroko omówiono program tegorocznej Nocy. Zaprasza Tadeusz Marek.

W stronę kina artystycznego, czyli Nowe Horyzonty Tournée

Kino eksperymentalne, artystyczne i wolne - to z tymi określeniami kojarzymy wrocławski festiwal filmowy Nowe Horyzonty. Tymczasem atmosferę festiwalu odczujemy przez najbliższe trzy dni także w Krakowie. W Kinie Pod Baranami oraz w Kinie Kika odbędzie się przegląd Nowe Horyzonty Tournée, w ramach którego zaprezentowane zostaną trzy tytuły, które cieszyły się szczególną popularnością podczas ostatniej odsłony festiwalu, i które nie miały jeszcze swoich premier w Polsce. O tym czym jest kino artystyczne, w czym tkwi jego wartość, a także o filmach, które znalazły się w programie przeglądu mówił Tadeuszowi Markowi dyrektor Nowych Horyzontów Marcin Pieńkowski.

Były Oscary, jest porażka? "Syn" Floriana Zellera

Po nagrodzonym w 2021 roku dwoma Oscarami „Ojcu” Floriana Zellera przyszedł czas na „Syna”. Powstały dwie historie, których punktem wyjścia stają się poważne choroby. Z jednej strony demencja, z drugiej – depresja. Dlaczego jednak „Syn” okazał się zawodem, a przez wielu określony został mianem „szkodliwego”? O najnowszym filmie Floriana Zellera Tadeusz Marek rozmawia z krytykiem filmowym Janem Brzozowskim (film.org).

Kino drapieżne dla kobiet? Z Małgorzatą Radkiewicz o sytuacji kobiet na dużym ekranie

17 marca premierę miał najnowszy dokument Niny Menkes "Brainwashed: seks, kamera, władza". To swoisty filmowy esej, który przybliża problem wizerunku kobiety na ekranie kinowym, demaskuje i obnaża metody reżyserskie i operatorskie, które niejednokrotnie prowadzą do seksualnego uprzedmiotowienia kobiety. Czy kobiety są ofiarami patriarchalnego przemysłu filmowego? Jak to się stało, że mimo istotnego wkładu kobiet - scenarzystek i reżyserek przełomu XIX i XX wieku - świat przemysłu filmowego został zdominowany przez mężczyzn? Jaki wizerunek mężczyzny promują produkcje filmowe głównego nurtu? Z filmoznawczynią i autorką książki "Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej" - prof. Małgorzatą Radkiewicz rozmawiał Tadeusz Marek.

"Duchy Inisherin" w odczycie psychoanalitycznym

"Duchy Inisherin", czyli jeden z największych przegranych tegorocznych Oscarów. Mimo dziewięciu nominacji produkcja nie zdobyła żadnej statuetki. Tymczasem stworzony przez Martina McDonagh'a obraz nie przestaje intrygować. Już w najbliższą niedzielę produkcję wezmą na warsztat paneliści odbywającego się w krakowskim kinie Mikro cyklu pokazów "Kino a psychoanaliza". O tym jak kino wypada w spotkaniu z psychoanalizą mówiła Tadeuszowi Markowi w Magazynie FIlmowym filmoznawczyni dra Anna Taszycka.

Oscary 2023 - ostateczne podsumowanie

95. Ceremonia rozdania Oscarów za nami. W tym roku bez większych zaskoczeń - nagrody przydzielono w znacznej mierze zgodnie z przewidywaniami bukmacherów. Oszczędzono nam także skandali - nikogo w twarz nie uderzono, jednak Jimmy Kimmel, który zjawił się na scenie w towarzystwie osła przez część widzów został surowo skrytykowany. I tak za najlepszy film 2022 roku Akademia uznała: "Wszystko wszędzie naraz" duetu The Daniels. Brendan Fraser za rolę w filmie "Wieloryb" - wbrew głosom sceptycznym - został najlepszym aktorem, zaś najlepszą aktorką Michelle Yeoh za rolę Evelyn w filmie "Wszystko wszędzie naraz". Bez Oscara natomiast pozostało "IO" Jerzego Skolimowskiego, które przegrało w kategorii na najlepszy film międzynarodowy z "Na zachodzie bez zmian" w reżyserii Edwarda Bergera. O tegorocznych Oscarach mówił Tadeuszowi Markowi filmoznawca, autor podcastu Audio/Wizualny - Karol Szafraniec.

Eryk Kulm jr: "Praca nad tym filmem była tak silnym doświadczeniem, że nie mogę go oglądać."

"Filip" (Srebrne Lwy FPFF 2022 w Gdyni) to najnowszy film Michała Kwiecińskiego. To równocześnie niekonwencjonalna opowieść o wojnie i polskim Żydzie, który korzystając z fałszywych dokumentów zostaje pracownikiem przymusowym we Frankfurcie. Pierwowzorem postaci był bohater książki Leopolda Tyrmanda o tym samym tytule. "Filip jest bohaterem heroicznym, prawdziwym. To nie superbohater, ale człowiek z krwi i kości, który usiłuje podnieść się z tragedii. " - mówi o protagoniście odtwórca głównej roli - Eryk Kulm jr, uhonorowany za nią Nagrodą im. Zbyszka Cybulskiego. Kreacja Kulma uznana została przez publikę za jedno z największych zjawisk w świecie polskiego kina początku 2023 roku. Co stało u podstaw pracy nad rolą, jakie relacje łączą aktora z Tyrmandem, w końcu dlaczego "w życiu jest dużo magii"? O tym wszystkim rozmawiał z Erykiem Kulmem jrem Tadeusz Marek.

Oscary 2023 w Radiu Kraków Kultura

Stop cyny, antymonu i miedzi, na zewnątrz 24 karatowe złoto. Rycerz opierający się na dwuręcznym mieczu stoi dumnie na rolce filmu o pięciu szprychach. 35 centymetrów i niemal 4 kilogramy, za którymi stoi wielki i niejednokrotnie krwiożerczy przemysł filmowy. W które ręce trafi tym razem? W noc 13 marca odbędzie się 95. Ceremonia Wręczenia Oscarów. Gdyby kierować się przewidywaniami bukmacherów tegoroczne wydarzenie nie przyniesie większych zaskoczeń, zwłaszcza gdy idzie o najlepszy film. Nominowany aż w 11 kategoriach "Wszystko wszędzie naraz" Dana Kwana i Daniela Scheinerta wydaje się absolutnym faworytem tegorocznej odsłony Oscarów. Niemniej nominowane w 9 kategoriach "Duchy Inisherin" Martina McDonagha oraz "Na zachodzie bez zmian" Edwarda Bergera nie pozwalają na jednoznaczną prognozę wyników. Jak poradzi sobie Steven Spielberg ze swoimi "Fabelmanami", w końcu, jak wypadną tegoroczne blockbustery: "Avatar: Istota wody" Jamesa Camerona i "Top Gun: Maverick" Josepha Kosinskiego? Czy "Tár" Todda Fielda przyniesie Cate Blanchett Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej? Czy mimo kontrowersji wokół "Wieloryba" Darrena Aronofsky'ego powrót Brendana Frasera przyniesie mu złotą statuetkę? Czy "IO" Jerzego Skolimowskiego zwycięży jako najlepszy film międzynarodowy? To jedynie część pytań, na które w Magazynie Filmowym odpowiedzi poszukiwali Justyna Adamczyk (filmoznawczyni, kino MIKRO) oraz Wojciech Tutaj (krytyk filmowy, KINO, Filmweb). Zaprasza Tadeusz Marek.

Co się działo na 73. Berlinale?

26 lutego zakończyła się 73. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Które tytuły spośród kilkuset propozycji festiwalowych wybiły się najbardziej? Jak na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat zmienił się niemiecki festiwal? Jak wyglądają kulisy obrad jury? Relację z Berlinale zdawały Tadeuszowi Markowi Ola Starmach (Kino Pod Baranami), która zasiadała w jury przyznającym wyróżnienie EC Label oraz Renata Kopyto (Dom Norymberski w Krakowie) organizująca ogólnopolski Tydzień Filmu Niemieckiego.

Oscary w wydaniu krótkometrażowym

Już wkrótce 95. ceremonia rozdania Oscarów. Tymczasem Kino Pod Baranami zaprasza na pokazy nominowanych do tej nagrody filmów krótkometrażowych. W zestawie jest dziesięć tytułów, które uzyskały nominację w kategoriach: Najlepszy krótkometrażowy film animowany i Najlepszy krótkometrażowy film aktorski. Wielkim atutem jest różnorodność tych propozycji - mówiła Tadeuszowi Markowi Kaja Łuczyńska z Kina Pod Baranami.

"Dobra rola w złym filmie" - Adriana Prodeus o "Tar"

Najnowszy obraz Todda Fielda, za sprawą którego reżyser po 16 latach powraca na duży ekran, wzbudził skrajne emocje. Od uwielbienia dla Cate Blanchett oraz dokładności w przedstawieniu wewnętrznego życia Filharmonii Berlińskiej, po skrajne oburzenie. Dość rzec, że przeciw filmowi "Tar" wystąpiła sama Marin Alsop - jedna z najwybitniejszych współczesnych dyrygentek. Czy można w tym filmie pokochać coś poza genialną Cate? Wiemy wszak, że "Tar" napisana została przede wszystkim z myślą o australijskiej gwieździe. Przenikliwa analiza patologicznych mechanizmów przemocowych, czy może produkcja pretendująca do miana kina arthouse'owego, w istocie jednak naiwna, kiczowata i zawieszona między thrillerem a horrorem klasy B? O "Tar" z krytyczką Adrianą Prodeus (Vogue, Kino) rozmawiał Tadeusz Marek.

"Klondike" czyli pogrążona w wojnie Ukraina w mikroskali

Jest lipiec 2014 roku. Irka i Tolik prowadzą małe gospodarstwo w Donbasie. Zburzenie ściany, zamieszkiwanego przez nich domu, przez zbłąkany pocisk separatystów - kształtuje scenę, z której obserwujemy raczkujący dramat wojenny. Dziś już wiemy, że jego eskalacja miała przypaść na luty 2022 roku. W jaki sposób obraz Maryny Er Gorbach pomaga w zrozumieniu trwającego za wschodnią granicą Polski konfliktu? Z krytykiem filmowym i publicystą Jakubem Majmurkiem rozmawia Tadeusz Marek.

Ukraina na Berlinale 2023

Jednym z najżywszych tematów tegorocznej odsłony Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie pozostają wątki ukraińskie. Dla festiwalowej publiczności przygotowano szereg premier stworzonych przez ukraińskich twórców, często bezpośrednio związanych z trwającą w Ukrainie wojną. Jak radzi sobie ukraińska kinematografia? Na jakie tytuły warto zwrócić uwagę? Czym cechuje się okołoukraiński dyskurs w ramach Berlinale 2023? Z przebywającą w Berlinie Martyną Lach - programerką festiwalu filmowego "Ukraina!" - rozmawiał Tadeusz Marek.

Piotrowska: Skolimowski zaskoczył mnie niesamowicie

Czy film "IO" Jerzego Skolimowskiego to opowieść o świecie widzianym oczyma zwierzęcia? Na ile tytuł polskiego kandydata do Oscara antropomorfizuje zwierzę - protagonistę? W jakim celu Skolimowski wprowadził na ekran tytułowego osła? O narracji, którą reżyser prowadzi w swoim najnowszym obrazie, o wątkach autobiograficznych, w końcu relacjach Skolimowskiego z Hollywood mówiła Tadeuszowi Markowi krytyczka filmowa związana z Tygodnikiem Powszechnym - Anita Piotrowska.

"Blisko", czyli między nami - chłopakami

Ten film narodził się pod wpływem lektury sprawozdania z badań, które przeprowadzono wśród amerykańskich chłopców między 13 a 18 rokiem życia. "Było to dla mnie porażające, że szczerość dziecięcych emocji tak często zostaje wyparta przez konwenanse i presję wywieraną przez społeczeństwo" - mówił belgijski reżyser Lukas Dhont. Film "Blisko" można określić jako swoiste studium chłopięcej przyjaźni, a to z kolei może stać się punktem wyjścia do rozważań nad męskością, rodzicielstwem i prawdą emocjonalną. O reakcji na obraz w Cannes oraz dojrzałości tego kina, mówiła w Magazynie Filmowym, krytyczka Daria Sienkiewicz. Rozmawia Tadeusz Marek.

Ale to już było? A może nie. "Chleb i sól" Damiana Kocura

"Chleb i sól" jest pełnometrażowym debiutem Damiana Kocura - debiutem głośnym, motywującym do ożywionych dyskusji, docenionym nagrodami (MFF w Wenecji i FPFF w Gdyni). Bezpośrednią inspiracją do stworzenia filmu stały się tragiczne wydarzenia sprzed sześciu lat, do których doszło w Ełku. Wtedy to w wyniku szarpaniny z pracownikami okolicznego baru z kebabem zamordowany został 21-letni mężczyzna. Także w "Chlebie i soli" to właśnie bar kebabowy stał się miejscem, wokół którego orbituje napisana przez Kocura historia. Reżyser zaprosił do współpracy nieprofesjonalnych aktorów, w rolach głównych obsadzeni zostali pianiści: Tymoteusz i Jacek Biesowie. Co z tego wyszło? O "Chlebie i soli" mówiła w Magazynie Filmowym filmoznawczyni z Kina Pod Baranami - Ola Starmach. Audycję prowadził Tadeusz Marek.

Najważniejsze jest to, co niedopowiedziane. "Aftersun" Charlotte Wells

17 nagród i 39 nominacji, w tym jedna oscarowa. A to przecież zaledwie pełnometrażowy debiut szkockiej reżyserki Charlotte Wells. "Aftersun", czyli filmowa opowieść, która gra tym, co niedopowiedziane, co przemyka między słowami i najdrobniejszymi gestami. Kolejny film, w którym twórcy proponują nam powrót do dzieciństwa. Dlaczego "Aftersun" nie jest kolejną sentymentalną i nudną przypowieścią o pięknym dzieciństwie i równie wspaniałym rodzicielstwie? Dlaczego wciąga mimo niespieszności i zerwania z konwencjonalnymi schematami dramaturgicznymi? I w końcu, dlaczego jest tak dobry? Z Wojciechem Tutajem - dziennikarzem filmowym (Filmweb, Kino) rozmawiał Tadeusz Marek.

W stronę Oscarów, czyli "Wieloryb" Darrena Aronofskiego

"To nie jest film wielki", mówił w Magazynie Filmowym dziennikarz Maciej Drzażdżewski. A jednak, mimo kameralnej konstrukcji ukazanego w obrazie Aronofskiego świata oraz chyba najbardziej kiczowatym zakończeniu w tegorocznym zestawieniu Oscarowym "Wieloryb" wwierca się w myśli i emocje, prowokując dyskusje, których nie sposób zakończyć. W Magazynie Filmowym "Wieloryba" rozkładamy na czynniki pierwsze.

To, co najlepsze w polskim kinie XX wieku

"Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad." - czytamy na stronie internetowej Stowarzyszenia Kin Studyjnych, organizatora "Krótkiej historii polskiego kina", czyli przeglądu najważniejszych polskich tytułów filmowych XX wieku. O ideach stojących u podstaw cyklu, a także o historii polskiego kina i świetności polskich filmowców z Marleną Gabryszewską, prezeską Stowarzyszenia Kin Studyjnych, rozmawiał Tadeusz Marek.

"Duchy Inisherin" - groteska, skrajności i przemoc?

"Duchy Inisherin" to głośny powrót irlandzkiego reżysera Martina McDonagha po ponad 5 latach od utytułowanych "Trzech billboardów za Ebbing, Missouri". Powrót, któremu towarzyszy aż dziewięć nominacji oscarowych. O licznych ścieżkach interpretacyjnych, o potencjale dramaturgicznym scenariusza, o wybitnych kreacjach aktorskich z krytykiem Mateuszem Demskim rozmawiał Tadeusz Marek.

"Fabelmanowie", czyli Spielberg niesentymentalny?

"Fabelmanowie", czyli autobiograficzna opowieść reżysera uznawanego nieraz za tego, który "zepsuł Hollywood", parającego się naiwnymi, sentymentalnymi bajkami dla dzieci, nieustannie przepracowującego rozstanie rodziców. Co wprawny obserwator odnaleźć może w najnowszym filmie Stevena Spielberga? O czym - w istocie - traktują "Fabelmanowie"? Co dowodzi spielbergowskiego geniuszu? Między innymi nad tymi kwestiami wspólnie z krytykiem filmowym - Jakubem Popieleckim - pochylał Tadeusz Marek.

Rozpoczyna się tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego

Dziś rozpocznie się Tydzień Filmu Niemieckiego - największy przegląd kina niemieckiego w Polsce. Kinowa publiczność zobaczy 8 tytułów. Wśród nich znalazły się filmy dokumentalne, jak "Bettina" Lutza Pehnerta i fabularne - m.in. utytułowany "Thomas Brasch" Andreasa Kleinerta czy "Aksjomat" Jönsa Jönssona. O wybranych tytułach tegorocznego programu mówiła w Magazynie Filmowym Renata Kopyto - kierowniczka Domu Norymberskiego w Krakowie.

"Lunana. Szkoła na końcu świata" - czy warto obejrzeć Bhutański film?

W cztery lata po premierze i w rok po nominacji do Oscara "Lunana" wkracza do polskich kin. Czy opowieść o młodym, dość nadętym nauczycielu, trafiającym do najbardziej oddalonej od cywilizacji szkoły na świecie warta jest uwagi? Z filmoznawczynią, edukatorką filmową i autorką bloga "Orbitowanie bez cukru" rozmawiał Tadeusz Marek.

Tomasz Kot, Wojciech Mecwaldowski i Maciej Kawalski, czyli "Niebezpieczni dżentelmeni"

Młoda Polska, Witkiewiczówka i... trup, czyli "Niebezpieczni dżentelmeni" Macieja Kawalskiego od dziś w kinach. O fascynacji Tadeuszem Boyem Żeleńskim, o zapleczu merytorycznym stojącym za scenariuszem kryminalnej komedii gatunkowej oraz pracy na planie z twórcami, aktorami: Tomaszem Kotem, Wojciechem Mecwaldowskim i reżyserem Maciejem Kawalskim rozmawiał Tadeusz Marek

"Zapraszamy na najgorsze filmy wszechczasów", czyli Najlepsze z najgorszych w Kinie Mikro

Najlepsze z najgorszych to pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów s-f z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami. Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej. Dlaczego seanse odbywające się w ramach cyklu to wydarzenia niejednokrotnie urastające do rangi społecznego przeżycia? Z Moniką Stolat, organizatorką cyklu oraz Justyną Adamczyk z Kina Mikro, rozmawiał Tadeusz Marek.

Avatar: Istota wody. Jakub Majmurek: "Pojawiły się głosy, że to kulturowe zawłaszczenie"

Niemal miesiąc temu premierę swoją miała druga część sagi Jamesa Camerona - "Avatar". Film właśnie stał się siódmym największym kasowym przebojem wszech czasów. Na kontynuację opowieści o Pandorze musieliśmy czekać aż 13 lat, zaś produkcja zapowiadana była jako kolejny przełom technologiczny w historii kina. W kilka tygodni po premierze nie brakuje jednak głosów krytycznych: zarówno w odniesieniu do bardzo prostej fabuły, jak i technologii, która okazała się mniej spektakularna, niż wskazywały na to zapowiedzi. Żywą dyskusję wzbudza także wątek - zarzucanych przez część publiczności - uproszczeń kulturowych. Bezsprzecznie jednak do kin wciąż ciągną rzesze widzów a "Avatar: Istota wody" stał się najgłośniejszym tytułem 2022 roku. Na czym polega jego fenomen, gdzie potężna produkcja nie daje rady? Z filmoznawcą, publicystą i krytykiem Jakubem Majmurkiem rozmawiał Tadeusz Marek.

Filmowe Święta z dokumentem - rekomendacje nieoczywiste

W przedświątecznym wydaniu Magazynu FIlmowego Tadeusz Marek rozmawia z Anną Marią Piskorską - filmoznawczynią o filozoficznym i religioznawczym zapleczu, od 3 lat prowadzącą w Kinie Pod Baranami "Spotkania Filozoficzne". Jakie są związki filmu z filozofią? Po jakie tytuły warto sięgnąć w święta, kiedy stół już będzie posprzątany a Kevin obejrzany? Gdzie w filmowym uniwersum szukać miejsc, które pozwalają na zatrzymanie godne świątecznego czasu? O tym wszystkim w Magazynie Filmowym w Radiu Kraków Kultura.

"Krakowski Szlak Filmowy" - filmowe dzieje Krowodrzy

W czwartek 15 grudnia w krakowskim Kinie Mikro odbyła się premiera nowego filmu dokumentalnego Krzysztofa Ridana i Maliny Malinowskiej-Wollen. Czym była tzw. "prafilmówka", dlaczego warto Krowodrzę kojarzyć z odrodzeniem polskiego filmu po II wojnie światowej? Na pytania Tadeusza Marka odpowiadali - dziennikarka i dokumentalistka Malina Malinowska-Wollen oraz radny dzielnicy V Łukasz Mańczyk.

Anna Jadowska: "Nie można się zamykać we własnym więzieniu"

"Kobieta na dachu" Anny Jadowskiej to z jednej strony opowieść o 60-letniej położnej, Mirze, która napada na bank z nożem kuchennym w ręku, z drugiej zaś o dojrzałej kobiecości i głębokim zmianom emocjonalnym. Obsadzona w głównej roli aktorka Starego Teatru w Krakowie, Dorota Pomykała, niemal nie schodzi z ekranu. Film staje się półtoragodzinną subtelną obserwacją wewnętrznych zmian bohaterki, obserwacją intymną i oszczędną w środkach. Z reżyserką filmu rozmawiał Tadeusz Marek.

To już 23. edycja Festiwalu Filmu Niemego

Filmy nieme, prezentowane z muzyką, wykonywaną na żywo. Trwa 23. Festiwal Filmu Niemego - najstarszy w Polsce przegląd filmów niemych. Tegoroczna edycja Festiwalu odbywa się pod hasłem "Przemiany", w którym zawierają się zmiany technologiczne, obyczajowe, ale też odważne eksperymenty z formą. PRZEMIANY odnaleźć można w fabułach, zmieniającym się stylu filmów niemych oraz w wytyczającej nowe ścieżki filmowej awangardzie. Szczególnym rodzajem zmiany we wczesnym kinie było wprowadzenie dźwięku. W trakcie 23. Festiwalu Filmu Niemego na ekran powrócą filmy nieme, produkcje stojące u progu rewolucji dźwiękowej oraz takie, które ten próg właśnie przekroczyły - informują organizatorzy. O tegorocznym programie oraz festiwalowej kuchni z Marynią Gierat - szefową Kina Pod Baranami rozmawiał Tadeusz Marek.

Przegląd Filmów o Autyzmie i Zespole Aspergera świętuje 10. jubileusz

W kinie Mikro wystartowała dziś dziesiąta, jubileuszowa edycja Przeglądu Filmów o Autyzmie i Zespole Aspergera. Na widzów obok seansów filmowych czekają także spotkania, panele i dyskusje. W najbliższych dniach poruszona zostanie problematyka spektrum autyzmu w kontekście systemu rodzinnego, różnorodności doświadczania świata przez osoby atypowe oraz sposobów ich przedstawiania w kinematografii. Przegląd organizuje Fundacja Atypowa oraz Ośrodek dla osób z Autyzmem Effatha. W programie uwzględniono m.in. takie tytuły, jak „Śubuk”, „Dlaczego Podskakuję” czy „Proszę odsunąć się od drzwi”. O tegorocznym wyborze tytułów mówiła Tadeuszowi Markowi Katarzyna Nowak – psycholożka, koordynatorka festiwalu.

29. edycja Festiwalu Etiuda&Anima już w przyszłym tygodniu

29. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima to trzy konkursy, specjalne, towarzyszące przeglądy filmowe, a także wystawy, warsztaty i spotkania. "Chcemy stwarzać przestrzeń, w której młodzi adepci sztuki filmowej będą mogli konfrontować swoje filmy" - mówili Tadeuszowi Markowi organizatorzy. O pochodzących z całego świata, wybranych do konkursu fabułach a także animacjach mówili: Kamila Kołacz - rzeczniczka prasowa festiwalu, a także Konrad Głąbek i Agnieszka Zając - koordynatorzy sekcji konkursowych. Tegoroczna odsłona Etiudy&Animy rozpocznie się w Krakowie we wtorek 29 listopada.

"Po prostu pokornie staliśmy z kamerą" - Dominika Montean-Pańków o "Głosie"

"U podstaw tej produkcji stało wzajemne zaufanie” - mówiła Tadeuszowi Markowi Dominika Montean Pańków - reżyserka nagradzanego filmu dokumentalnego „Głos”, przedstawiającego drogę uczestników, odbywającego się za klauzurą, nowicjatu jezuickiego. Padły więc pytania o rolę reżysera w dokumencie obserwacyjnym, o kamerę, śledzącą najintymniejsze chwile formacji duchowej, w końcu o powołanie, wiarę i tajemnicę, o których jest ten film.

"Wielką inspiracją była dla mnie jej nadludzka siła" - Katarzyna Figura o "Chrzcinach" w dniu premiery

W dniu kinowej premiery "Chrzcin" Jakuba Skoczenia Tadeusz Marek gościł Katarzynę Figurę - filmową Mariannę. I choć chciałoby się tę postać określić mianem "głównej", jak twierdzi aktorka, "w tym filmie mamy raczej do czynienia z bohaterem zbiorowym". Aktorka mówiła w programie nie tylko o specyfice pracy nad najnowszą produkcją i przygotowaniach do roli, ale także o kobiecości w swoim aktorstwie i w swoim życiu o byciu matką i stresie, który bywa największym przeciwnikiem.

"Słoń", czyli film, który powstał, by przytulać - rozmowa z twórcami w dniu premiery

"Bo wiesz, my się na planie cały czas w ekipie przytulaliśmy" - mówił Kamil Krawczycki reżyser i scenarzysta "Słonia". Jan Hrynkiewicz, odtwórca głównej roli Bartka opowiadał natomiast o związkach obrazu z Islandią i nieprzewidywalnością scen plenerowych. Film wygrał Konkurs Filmów Mikrobudżetowych w tegorocznej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, dziś zaś wchodzi do kin. Twórcy mówili w Magazynie Filmowym o tym jak opowiadać o polskiej prowincji, o tym, dlaczego film nie jest polską "Tajemnicą Brokeback Mountain", o lokalnym patriotyzmie (rzecz dzieje się na Podhalu) i aktorach, którzy mówią, że jeżdżą konno, a wcale nie jeżdżą. Zaprasza Tadeusz Marek.

Wśród tegorocznych nominacji do Europejskiej Nagrody Filmowej trzy polskie tytuły

Europejska Nagroda Filmowa, czyli... tak zwane "europejskie Oscary". Zbliża się jedno w najważniejszych wydarzeń filmowych na Starym Kontynencie. Wśród nominowanych tytułów znalazły się m.in. polskie produkcje: "IO" Jerzego Skolimowskiego (także polski kandydat do Oscara), "Inni ludzie" Aleksandry Terpińskiej oraz "Film Balkonowy" Pawła Łozińskiego. O wyróżnionych tytułach z krytykiem filmowym, dziennikarzem OFF Radia Kraków - Mateuszem Demskim rozmawiał Tadeusz Marek

Anons filmowy 11 listopada

Słów kilka na temat najnowszych premier kinowych. Zaprasza Tadeusz Marek.

"Ten film ma dawać nadzieję" - Łukasz Kowalski reżyser filmu "Lombard" w rozmowie z Tadeuszem Markiem

"Jola i Wiesiek to para w życiu i biznesie z Bytomia. Wraz z trójką swoich pracowników prowadzą prawdopodobnie największy lombard w Europie. Czas jego świetności minął jednak wraz z zamknięciem okolicznych kopalni i szerzącym się w mieście bezrobociem. Pozbawieni środków do życia mieszkańcy „polskiego Detroit” znoszą pod zastaw coraz bardziej absurdalne i bezużyteczne przedmioty". - czytamy w opisie filmu dokumentalnego, będącego pełnometrażowym debiutem Łukasza Kowalskiego. "Lombard zamyka pewien istotny etap mojej kariery, w którym zajmowałem się sprawami społecznymi. To były krótkie, interwencyjne reportaże, które poruszały problemy, dotykające mieszkańcy tego przemysłowego regionu Polski. Film zaś powstał po coś innego - ma poruszać, ma dawać nadzieję i uśmiech" - mówił Tadeuszowi Markowi reżyser.

55 lat Kina Kijów

Obchody jubileuszu już w najbliższą niedzielę. Na publiczność czekają filmowe pokazy przedpremierowe a także wystawa, tort i... tajemnicza rzeźba. O historii kina i zaplanowanych atrakcjach mówiły Tadeuszowi Markowi: Renata Pawlusińska - kierowniczka ds. programowych Kina Kijów oraz Ewa Łabudzińska - z działu promocji Kina.

Anons filmowy 4 listopada

Słów kilka na temat najnowszych premier kinowych. Zaprasza Tadeusz Marek.

"Gorączka Kinowa. O początkach pewnej epoki" - spotkanie z historią kina

Wszystko zaczęło się w sobotnie popołudnie 14 listopada 1896 roku. Wtedy to w krakowskim Teatrze Miejskim odbył się pierwszy na ziemiach polskich pokaz filmów za pomocą kinematografu braci Lumiére. Wydarzenie to wyznacza narodziny (umowne, rzecz jasna) kina w Polsce. Z tej okazji Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na cykl wydarzeń przybliżających historię kina. O programie "Gorączki" a także historii kina w Polsce Tadeuszowi Markowi mówił historyk kina, badacz i animator kultury filmowej - Maciej Gil.

Co słychać w biurze festiwalowym przyszłorocznego 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego?

Mimo iż kolejna edycja KFF dopiero w maju 2023 roku, praca wre. Rozpoczęły się pierwsze prace selekcyjne, które wyłonią ostateczny program przyszłorocznej edycji festiwalu. Wciąż pobrzmiewa także echo tegorocznej odsłony. O nadchodzących nowościach, premierach i pokazach mówili Tadeuszowi Markowi: Krzysztof Gierat - dyrektor KFF oraz Olga Lany - rzeczniczka prasowa festiwalu.

Międzynarodowy Dzień Animacji

28 października to Międzynarodowy Dzień Animacji. To moment, w którym warto przypomnieć o bogatym dorobku polskich twórców tego gatunku, w tym... pierwszego polskiego Oscara. O historii animacji oraz o współczesnych jej przejawach mówił Tadeuszowi Markowi Piotr Kardas - filmoznawca, główny organizator łódzkiego festiwalu O!Pla, autor kuratorskiego seansu animacji, który z okazji Międzynarodowego Dnia Animacji zaprezentowany zostanie w KinoKawiarni KIKA.

Festiwal Conrada 2022 - nie tylko o literaturze

Już w przyszły poniedziałek (24 października) rozpocznie się tegoroczna odsłona Festiwalu Conrada, tym razem stojąca pod egidą hasła przewodniego - "WSPÓLNOTY". Pod tym samym tytułem odbędzie się towarzyszące festiwalowi pasmo filmowe. W jego ramach 6 propozycji, o których z Tadeuszem Markiem rozmawiała Marynia Gierat - szefowa Kina Pod Baranami.

"Śniła mi się połonina" - film o Chatce Puchatka i słynnym Lutku

"Śniła mi się połonina" to tytuł najnowszego filmu dokumentalnego Roberta Żurakowskiego, poświęconego kultowemu bieszczadzkiemu schronisku "Chatka Puchatka" a także jego budowniczemu - Lutkowi Pińczukowi. "W produkcji filmu oraz w procesie gromadzenia archiwalnych nagrań nie bez znaczenia były wątki krakowskie" - mówił Tadeuszowi Markowi reżyser.

5. Przegląd Kina Emirackiego

Dziś rozpocznie się w Krakowie 5. Przegląd Kina Emirackiego. Wydarzenie organizowane jest pod patronatem honorowym Ambasady Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Polsce. Wszystkie filmy prezentowane będą w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami. O historii emirackiej kinematografii oraz kulturze stojącej u podstaw produkcji mówiła Tadeuszowi Markowi inicjatorka przeglądu Zofia Jeziorna - fundatorka fundacji Nahda, głównego organizatora wydarzenia.

Nano Film Festival w Kinie Kijów

Już za tydzień w Kinie Kijów (21-23 października) rozpocznie się pierwsza edycja Nano Film Festivalu - międzynarodowego przeglądu krótkometrażowych filmów fabularnych. Na ekranie wyświetlone zostaną 33 produkcje o zróżnicowanej tematyce, odbędą się także wykłady-warsztaty z "krótkiego filmu". O ideach stojących u podstaw organizacji wydarzenia a także istocie krótkometrażowych fabuł w Magazynie Filmowym opowiada dyrektor artystyczny festiwalu, reżyser i scenarzysta - Robert Gliński.

"Mikro feminizacje" - nowy cykl filmowy w Kinie Mikro

W Kinie Mikro nowy cykl filmowy organizowany we współpracy z Centrum Praw Kobiet - "Mikro feminizacje". W ramach pierwszego, inauguracyjnego spotkania wyświetlony zostanie film "Zdarzyło się". Produkcja powstała w oparciu o autobiograficzną twórczość tegorocznej laureatki Nagrody Nobla w dziedzinie literatury - Annie Ernaux. O nowym cyklu w Magazynie Filmowym opowiadają: dyrektorka krakowskiego oddziału CPK - Natalia Kućma, koordynatorka wolontariatu CPK Agata Miętus, oraz adwokatka Natalia Gajecka, jedna prelegentek zaplanowanej w ramach cyklu dyskusji. Zaprasza Tadeusz Marek.

"Simona" - reżyserka Natalia Koryncka-Gruz o nowym filmie

30 września ukazał się w kinach najnowszy film dokumentalny Natalii Korynckiej-Gruz poświęcony biolożce, leśniczce i popularyzatorce nauki - Simonie Kossak. To portret, powstały za sprawą "otwierania kolejnych wątków" - mówiła Tadeuszowi Markowi Natalia Koryncka-Gruz w Radiu Kraków Kultura.

"Prawdziwe życie aniołów" - Krzysztof Globisz w roli głównej

W trakcie Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbył się pierwszy specjalny pokaz najnowszego filmu Artura Więcka "Barona", opowiadający historię doświadczonego udarem aktora, który odzyskując siły próbuje powrócić do życia wbrew ograniczeniom. Filmowa opowieść inspirowana jest prawdziwą historią polskiego aktora Krzysztofa Globisza, który zagrał w filmie główną rolę. O pracy nad produkcją, a także "anielskiej" historii mówił Tadeuszowi Markowi reżyser - Artur 'Więcek' Baron.