Radio Kraków

Kto za tym stoi?


RSS Spotify Google Podcast

Tworzą złudzenia, odpowiadają na potrzeby, zmyślają. Puszczają perskie oko i zamykają świat w bańkach mydlanych. Czasem też mydlą oczy. Robią te wszystkie rzeczy, by zdobyć Twoją uwagę. Sprzedać ideę. Bywają autorami doskonale skrojonych kampanii społecznych. Przejrzał ich Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu Marketing przy Kawie. Dlatego wybiera najciekawsze osiągnięcia specjalistów marketingu i reklamy, autorów akcji społecznych i dzieli się nimi ze słuchaczami Radia Kraków w rozmowie z Anną Piekarczyk.

Podcasty

Wróżka na deskorolce

Influenserzy

Prosta polszczyzna

Amazon wyrzuca na potęgę

Historia pewnej truskawki

Pijcie wodę!

Co zmienia wyciek danych wielkich marek?

Krakowski street art

  • calendar_today Piątek, 2021.05.07

Ekipa dzieli pokolenia

  • calendar_today Piątek, 2021.04.30

Lagunus cracovienis

  • calendar_today Piątek, 2021.04.23

Konsumenci w pandemii

  • calendar_today Piątek, 2021.04.16

Wokewashing

  • calendar_today Piątek, 2021.04.09

Estetyzacja przemocy w reklamie

  • calendar_today Piątek, 2021.04.02

Pan Peryskop - Sztuka uliczna promuje miasto

  • calendar_today Piątek, 2021.03.26

Jak długo żyją bohaterowie marek?

  • calendar_today Piątek, 2021.03.19

Barbie Shero 2021

  • calendar_today Czwartek, 2021.03.11

Clubhouse

  • calendar_today Piątek, 2021.02.19

Sanders rzucił rękawice

  • calendar_today Piątek, 2021.02.05
Rozmawiamy o podbojach światowego i krajowego internetu czuli: rękawicach Berniego Sandersa i o niebieskiej kurtce Marcina Najmana, Real - time marketing - przypomina Jacek Szlak redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie, nie sprowadza się tylko do szybkich reakcji obrazkowych na fanpejdżach.

Stańczyk w jeansach

  • calendar_today Piątek, 2021.01.29
Mistrzowie polskiego malarstwa na t-shirtach i wiosenna, współczesna kolekcja ubrań we wnętrzach, które znamy z renesansowych obrazów. Mariaż marketingu i mody dziś w rozmowie z Jackiem Szlakiem redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy kawie.

Silver generation

  • calendar_today Piątek, 2021.01.22
Za trzydzieści lat w Polsce w sposób zasadniczy zmieni się grupa wiekowa odbiorców przekazów reklamowych, ale ten proces już się rozpoczął. Czy za potrzebami seniorów nadąży branża marketingowa, którą tworzą głównie osoby młode? Z redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie Jackiem Szlakiem rozmawiamy o generacji, której siła nabywcza rośnie.

Legendarne logotypy

  • calendar_today Piątek, 2021.01.15
Zwykle znane marki kojarzymy po ich identyfikacji wizualnej. Logotyp to tożsamość, rozpoznawana nawet przez pokolenia. Dlaczego zatem niektóre marki porzucają czytelne dla odbiorców kształty i barwy?

Mroczne foliówki

  • calendar_today Piątek, 2021.01.08
Kochankowie Rene Magritte'a, Krzyk Muncha, gołąbka Picassa w reklamówce. Odniesienia do wspomnianych obrazów znajdziemy na przystankach autobusowych jeśli dobrze się im przyjrzymy. Z Jackiem Szlakiem rozmawiamy o sztuce w służbie kampanii społecznej.

Opowiadanie historii

  • calendar_today Piątek, 2020.12.18
Opowieści znamy od setek tysięcy lat, uczymy się z nich jak pojmować świat. To także drzwi, przez które można dotrzeć z reklamą do odbiorców. Zadaniem marki jest stanie się częścią takiej mikro opowieści, którą ludzie przyjmą znacznie chętniej ze względu na formę i sentymentalną treść. Storytelling nie jest reklamą, która ma bezpośrednio sprzedawać, zauważa Jacek Szlak redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie.

Wesołych Świąt?

  • calendar_today Piątek, 2020.12.04
Ulicami Warszawy chodził kilka lat temu "smutny karp". Od czasu tamtej kampanii społecznej zaszły kolejne zmiany w marketingowych przekazach, które trafiaja do sumień konsumentów. Jacek Szlak, redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie opowiada o o świątecznych pocztówkach, pisanych krwistym atramentem.

Kampanie antyprzemocowe

  • calendar_today Piątek, 2020.11.27
O kampaniach przeciw przemocy wobec kobiet i sposobie jak zachować równowagę między wizerunkiem, strategią biznesową i niezależnością poglądów - rozmawiamy z Jackiem Szlakiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Naturalizm w reklamach

  • calendar_today Piątek, 2020.11.20
Daleko im do idealnych obrazków z reklamowej rzeczywistości, które przeważają w komunikacji z widzem od lat. Nasze realia życia codziennego wydają się całkiem znośne przy filmowych kadrach w reklamach naturalistycznych, gdzie rządzi prawo Murphy'ego, okraszone odpowiednią dawką humoru.

Spec work

  • calendar_today Piątek, 2020.11.13
O świątecznych produkcjach reklamowych i parodii jednej z nich, która właśnie podbija internet. Rozmawiamy z Jackiem Szlakiem - redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Oryginalna reklama:

 

Parodia reklamy:




 

Gdzie jest sens marketingu?

  • calendar_today Piątek, 2020.11.06
Nie po raz pierwszy obserwujemy sceptycyzm zawodowców z branży marketingowej, którzy nie odnajdują sensu w rutynowych zleceniach. Skrzydła można rozwinąć w marketingu zaangażowanym społecznie, ale to nadal wyjątki od reguły. O kryzysie w branży i ideałach rozmawiam z Jackiem Szlakiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Emocje i kalkulacje

  • calendar_today Piątek, 2020.10.30
Dlaczego marki włączają się w działalność ruchów społecznych i jaki jest efekt tej solidarności lub dystansu? Wyjaśnia Jacek Szlak redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie.

Reuse, recycle, rethink

  • calendar_today Piątek, 2020.10.23
Rozmawiamy o firmach społecznie odpowiedzialnych, strategiach ograniczających zgubny dla środowiska konsumpcjonizm i możliwościach, jakie ma współczesny klient. Moim gościem jest Jacek Szlak Redaktor naczelny Portalu marketing Przy Kawie.

Siła nostalgii

  • calendar_today Piątek, 2020.10.09
Z dużą przyjemnością wracamy do estetyki reklam lat 20. XX wieku. Z Jackiem Szlakiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie, rozmawiamy o współczesnych pomnikach sędziwych polskich marek.

Dzień szpilek

  • calendar_today Piątek, 2020.10.02
Hasło z hasztagiem Dzień Szpilek zagościło ostatnio na profilach w mediach społecznościowych. Skąd ta zbiorowa mobilizacja? Z Jackiem Szlakiem redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie rozmawiamy o akcji społecznej, która wywołała kontrowersyjne reakcje wśród internatów i specjalistów branży marketingowej.

Wojny billboardowe

  • calendar_today Piątek, 2020.09.25
Inteligentne wojenki w przestrzeni publicznej w wykonaniu dużych marek wzbudzają sympatie klientów. Nie jest ich jednak wiele, więc tym bardziej zapadają w pamięć. O zachwytach, sprytnych rozgrywkach i historycznych już przykładach rozmawiam z Jackiem Szlakiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Brand Purpose

  • calendar_today Piątek, 2020.09.18
O historii pewnej lampki budzącej współczucie, łączeniu przeszłości z przyszłością i polskim rozumieniu brand purpose rozmawiam z Jackiem Szlakiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Marki inkluzywne

  • calendar_today Piątek, 2020.09.11
Znika sos cygański, dotychczasowe loga Uncle Ben's i Aunt Jemima. To efekt ruchu Black Lives Matter, który wyczulił marki z całego świata na rasistowskie konteksty w szeroko pojętym marketingu. Z Jackiem Szlakiem redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie rozmawiamy o początku nowej wrażliwości na klientów i zarzucanej markom skądinąd "nadgorliwości".

Ciuchy na "ból istnienia"

  • calendar_today Piątek, 2020.09.04
Rozmawiamy o marce odzieżowej, która do współpracy przy kampanii reklamowej zaprosiła pisarkę Dorotę Masłowską. Miał być pastisz na pseudonaukowe reklamy medykamentów, ale nie wyszło. Tym bardziej że odzież polecana na ból istnienia jest produkowana w miejscach, gdzie jest on potencjalnie największy.

Sztuka na billboardy

  • calendar_today Piątek, 2020.08.28
Czy sztuka w przestrzeni publicznej ma szansę zająć tak dobrą pozycję, jak reklamy umieszczone na billboardach? Pyta przewrotnie Jacek Szlak redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie. Rozmawiamy dziś także o tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki na Bilbordach Art Moves, którego przewodnie hasło brzmiało: „Epidemia – globalna katastrofa, kara czy szansa, by wymyślić siebie i świat na nowo?”. Tym razem wena przyszła z Chin.

Prawo percepcji

  • calendar_today Piątek, 2020.08.21
Tym razem w rozmowie nawiązujemy do kontrowersji związanych z najgłośniejszą ciężarówką ostatnich tygodni, która jeździ po polskich miastach, propagując homofobiczne hasła. Znany vloger Krzysztof Gonciarz postanowił skutecznie skontrować wspomnianą akcję, realizując jednocześnie jedno z 22 praw marketingu, zauważa Jacek Szlak redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie.

Bezdotykowe marki

  • calendar_today Piątek, 2020.08.07

Giganci idą w upcycling

  • calendar_today Sobota, 2020.08.01

Zdalne dzieci

  • calendar_today Piątek, 2020.07.10
Florencka Galeria Uffizi na swoim tiktokowym koncie udostępnia sławne dzieła w zaskakującym kontekście. W ten sposób dociera do najmłodszej grupy odbiorców. Sama chińska aplikacja wzbudza natomiast coraz więcej kontrowersji, zwłaszcza że pod jej wpływem pozostają dzieci. W obliczu niektórych informacji przytomnym odruchem wydaje się odinstalowanie Tiktoka. Jacek Szlak, redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie podsumowuje rywalizację o względy najmłodszych internautów.

Bitwa o wyborców

  • calendar_today Piątek, 2020.06.26
Jacek Szlak, redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie przedstawia finałowe zestawienie promocyjnych spotów przedwyborczych i podsumowuje "walkę" na reklamy w ostatnich dniach kampanii.

Jedyny na świecie Dom Jutra znajdziemy w Polsce

  • calendar_today Piątek, 2020.06.19
Przy jednej ze szczecińskich ulic powstało miejsce, zgodne z tym jak wyobrażamy sobie ekologiczne mieszkanie w duchu zerowaste, wegetariańskiej diety i ekologicznych upraw we własnym zakresie. O marketingu doświadczeń rozmawiam z Jackiem Szlakiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Społeczna odpowiedzialność marek

  • calendar_today Piątek, 2020.06.12

Miasta możliwości

  • calendar_today Piątek, 2020.06.05

Afera metkowa

  • calendar_today Piątek, 2020.05.29
Kto nigdy wcześniej nie słyszał o Jessice Mercedes, prawdopodobnie dowiedział się o tej popularnej wśród w sieci influenserce w związku z tzw.aferą metkową. Problem fałszowania oznaczeń ubrań wpędził w kłopoty wizerunkowe kilka znanych marek, o ironio popularnych głównie ze względu na swoją dotychczasową transparentność i wysoką jakość.

Zakazane owoce

  • calendar_today Piątek, 2020.05.22
Zakazany owoc ma siłę przyciągania, tym bardziej jeśli podejmiemy próbę schowania go przed światem. Kilkanaście lat temu taką niefortunną decyzję podjęła Barbra Streisand. W rozmowie z Anną Piekarczyk Jacek Szlak, redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie opowiada o efekcie Streisand i podobnych sytuacjach, o których z woli specjalistów marketingu, nie dowiadujemy się przez przypadek.

Jak wyzywają się inetranuci?

  • calendar_today Piątek, 2020.05.15
CUC Challenge i Hot16challange, tysiące odsłon i godzin spędzanych przy komputerze by mnożyć naśladowców. Z redaktorem naczelnym portalu Marketing Przy Kawie Jackiem Szlakiem rozmawiamy o wyzwaniach w mediach społecznościowych.

Żyjemy w bańkach informacyjnych

  • calendar_today Piątek, 2020.05.08

Jeszcze będzie przepięknie

  • calendar_today Piątek, 2020.05.01
O pozytywnych przekazach reklamowych w czasie pandemii i sposobach pokrzepiania przechodniów w przestrzeni miejskiej, rozmawiamy z Jackiem Szalkiem, redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie.

Dane drażliwe

  • calendar_today Piątek, 2020.04.24
Jakie znaczenie ma wzajemny pomiar pulsu w związkach na odległosć? Do kogo trafiają nasze dane wrażliwe? Na te pytania, w cyklu Kto za tym stoi o 9.40 odpowiada Jacek Szlak, redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie.

 

Nieletni na muszce fastfoodów

  • calendar_today Piątek, 2020.04.17

Testy cierpliwości w marketingu

  • calendar_today Piątek, 2020.04.10
Epidemia trwa ale są sposoby by od niej uciec, przy okazji fundując ludziom reklamę, od której nie oderwą oczu przez kilka godzin. O 9.40 w Przed hejnałem rozmawiamy o najprzyjemniejszych testach cierpliwości w marketingu. Opowiada Jacek Szlak redaktor naczelny Portalu Marketing Przy Kawie.

Marketing w czasie epidemii

  • calendar_today Piątek, 2020.04.03

Nowe narzędzia przetrwania

  • calendar_today Piątek, 2020.03.27
Pandemia COVID 19 wymusza korzystanie z komunikacji, która wcześniej dotyczyła głównie osób związanych zawodowo lub hobbystycznie ze światem online. Obecnie aplikacje umożliwiające prowadzenie videokonferencji i spotkań wirtualnych są podstawowym i powszechnym narzędziem każdego niemal internauty. Zastosowanie ich wymaga jednak wrażliwości, której dopiero się uczymy - podkreśla Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu Marketing Przy Kawie.

Reklama z koronawirusem

  • calendar_today Piątek, 2020.03.20
Epidemia koronawirusa wpływa na wszystkie obszary życia, także autorzy kampanii marketingowych i społecznych zmuszeni są do przekonfigurowania swoich planów i tworzenia aktualnych w kontekście epidemii przekazów. Od tego zależy przecież czy ich marka trafi do odbiorców w newralgicznym czasie.

Dzień Kobiet w kampaniach reklamowych

  • calendar_today Piątek, 2020.03.06
Dzień Kobiet inspiruje autorów kampanii społecznych i reklamowych. Z Jackiem Szlakiem redaktorem naczelnym Portalu Marketing Przy Kawie rozmawiamy o przekazach reklamowych, na których warto zawiesić oko i ucho.

 

Barbie Shero 2020, fot. materiały prasowe dla mediów (Mattel)

Absurdalny humor w reklamie

  • calendar_today Piątek, 2020.02.28

Muzyka w reklamie

  • calendar_today Sobota, 2019.11.30

Czarny tydzień w życiu Polaków

  • calendar_today Piątek, 2019.11.22
Wyniki sprzedaży w ostatni piątek listopada zapisuje się w USA czarnym tuszem. Dochody są rekordowe. Wyprzedaże największe a wśród rozpalonych klientów dochodzi nawet do rękoczynów. Tak jest w USA. W polskiej wersji Black Friday nie ma o co się bić. Czy nie damy się zwariować? Gościem Anny Piekarczyk w programie Przed hejnałem jest Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu Marketing Przy Kawie, który tłumaczy mechanizm czarnego tygodnia.

Czy plastikowe kubeczki to nadal zmora polskich biur?

  • calendar_today Piątek, 2019.11.15
Greta Thunberg, młoda aktywistka, znana od czasu szczytu klimatycznego ONZ, trafiła do biur Europejczyków w nietypowej formie. Spójrz w zasępione oczy Grety i porzuć plastik. Producenci znanych marek już spojrzeli. W programie Przed hejnałem Anna Piekarczyk rozmawiała z Jackiem Szlakiem redaktorem naczelnym portalu Marketing Przy Kawie. Czy plastikowe kubeczki to nadal zmora polskich biur?

Jak daleko można się posunąć w reklamie zaangażowanej społecznie?

  • calendar_today Piątek, 2019.11.08
W programie Przed hejnałem Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu Marketing Przy Kawie, opowiada o kontrowersjach, przekroczonych granicach i woke-washingu.

Strach w kampaniach społecznych

  • calendar_today Piątek, 2019.11.01

Subvertising

  • calendar_today Piątek, 2019.10.25

Storytelling

  • calendar_today Piątek, 2019.10.18

Banksy'ego sklep bez drzwi

  • calendar_today Piątek, 2019.10.11

Precyzja przekazu w grafice reklamowej

  • calendar_today Piątek, 2019.10.04

Zmiany klimatu w kampaniach społecznych

  • calendar_today Piątek, 2019.09.27

Czym przyciagają miasta

  • calendar_today Piątek, 2019.09.20

Wywoływanie szumu

  • calendar_today Piątek, 2019.09.06