Radio Kraków

Dyskusyjny Klub Muzyczny Filharmonii Krakowskiej w Radiu Kraków


RSS

O muzyce można rozmawiać na wiele sposobów, czego najlepszym przykładem jest Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko gra” Filharmonii Krakowskiej prowadzony przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz. W tym sezonie spotkania klubowe, będące tematycznie powiązane z koncertami Filharmonii Krakowskiej, są rejestrowane przez Radio Kraków i w tydzień później w formie podcastu będą udostępniane na naszej stronie internetowej.

Podcasty

„Krzysztof Penderecki. Tworzenie raju”. Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz rozmawia z profesorami Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: rektorem Wojciechem Widłakiem i Zdzisławem Łapińskim, kierownikiem Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu

Krzysztof Penderecki pierwszy stanął na czele polskiej awangardy i pierwszy od niej odszedł mówiąc, że „awangarda zdradziła muzykę”. Wiecznie zaskakiwał, wiecznie zadziwiał. Był inny, samotny w swych działaniach artystycznych. Wyznaczał sobie własne cele, niezależnie od tego, co się wokół niego działo. Wiecznie szukał swojej drogi i zmieniał perspektywę muzyczną. Swoją drogę artystyczną porównywał do labiryntu. Mawiał, że trzeba często się cofnąć by móc pójść do przodu. Kluczył, wykonywał wiele zwrotów stylistycznych, ale udało mu się stworzyć swój język muzyczny. Osiągnął w życiu wszystko, co możliwe: sławę, szacunek i pieniądze. Był laureatem 146. nagród i wyróżnień oraz doktorem honoris causa 39 uczelni. A jego muzyka ciągle inspiruje kolejne pokolenia twórców. 23 listopada 2023 roku przypadały 90. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. Były to czwarte urodziny bez Mistrza. Zarówno w Polsce jak i zagranicą urodziny te świętowano jego muzyką. Podobnie było w Krakowie. Spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego Filharmonii Krakowskiej „Wszystko gra!”, którego zapis właśnie Państwu przedstawiamy, poświęcony był Krzysztofowi Pendereckiemu, stanowiąc jednocześnie przedtakt inauguracji IV Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego. Rozmowa, zatytułowana „Krzysztof Penderecki. Tworzenie raju” z udziałem profesorów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego: rektora Wojciecha Widłaka i Zdzisława Łapińskiego, kierownika Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu odbyła się 26.11.2023.

Podwójne życie Maksymiuka: dyrygent i kompozytor. Gośćmi Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz byli: Jerzy Maksymiuk, gwiazda dyrygentury i jego żona Ewa Piasecka-Maksymiuk, dziennikarka, „głos rozsądku” w życiu Mistrza.

Wiele emocji, nieoczekiwanych zwrotów akcji, nieznanych anegdot, trafnych spostrzeżeń, a także wiele przykładów muzycznych od fortepianu – tak Jerzy Maksymiuk, gwiazda dyrygentury, niezwykle sprawny kompozytor, kipiący energią wulkan, artysta, który cały jest muzyką zaczarował uczestników Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra!”. W spotkaniu zatytułowanym „Podwójne życie Maksymiuka: dyrygent i kompozytor” udział także wzięła żona Mistrza. Bo jak wiadomo Jerzy Maksymiuk i Ewa Piasecka-Maksymiuk to duet doskonały, i w życiu, i w działalności artystycznej. On: legendarny szef Polskiej Orkiestry Kameralnej i Szkockiej Orkiestry BBC, wielki propagator muzyki najnowszej, a także kompozytor, twórca muzyki symfonicznej, kameralnej oraz filmowej. Ona: dziennikarka, autorka książki „Maksymiuk na Maksa”, organizatorka życia i działalności zawodowej Jerzego Maksymiuka, wniosła porządek i harmonię w jego życie. Gdyby nie ona – jak mówi Jerzy Maksymiuk – to życie zakończyłoby się katastrofą. Mawia: „Ewa, to głos rozsądku w moim życiu”. Spotkanie, które prowadziła Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, odbyło się 18.11.2023 roku w Filharmonii Krakowskiej, po koncercie, podczas którego Jerzy Maksymiuk zadyrygował trzema utworami. I tak zabrzmiał Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Beethovena (solistka: Karolina Nowotczyńska), Vers per archi Maksymiuka i VII Symfonia C-dur Sibeliusa. Publiczność stojąc długo oklaskiwała artystów, więc dyrygent zaproponował bis: fragment niezwykle pięknego: Valse Triste Sibeliusa. Pomysł aby zagrać ten utwór na bis zrodził się na dzień przed koncertem, więc FK nie miała szansy aby sprowadzić nuty dla orkiestry. Jerzy Maksymiuk wcale się tym nie zraził tylko usiał w nocy i z pamięci rozpisał ten utwór na orkiestrę.

W poszukiwaniu Feliksa Nowowiejskiego. Bogna Nowowiejska-Bielawska wnuczka Nowowiejskiego oraz Sebastian Perłowski, dyrygent i kompozytor w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz

Nie znamy jego muzyki. Nie zmienił tej sytuacji rok 2016, który został ogłoszony rokiem Feliksa Nowowiejskiego. Kompozytor jest kojarzony z imienia i nazwiska, ale już jego twórczość pozostaje nieznana. Potrafimy wymienić jego kilka tytułów, jak chociażby operę „Legenda Bałtyku”; potrafimy też zaśpiewać jego najbardziej popularną pieśń „Rotę”. Ale większość z nas muzyki tego twórcy po prostu nigdy nie słyszała. I w tym kontekście działania Bogny Nowowiejskiej-Bielawskiej, wnuczki kompozytora, także organistki oraz Sebastiana Perłowskiego, dyrygenta obdarzonego niezwykłym talentem i energią, który od lat sprawia, że dzieła Nowowiejskiego powracają na rynek wykonawczy i nagraniowy, są fascynujące. Spotkanie DKM „Wszystko gra!” udowodniło, że Feliks Nowowiejski niesłusznie został zapomniany, a jego odkrywanie, czy wręcz poszukiwanie może potrwać wiele lat. Ostatecznie kompozytor ma na swoim koncie około 800 utworów! Rozmowa poprzedziła trzecie (!) dopiero, od 1913 roku, pełne wykonanie oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Nowowiejskiego. Było to 120 minut muzyki! Doskonałej, potężnej, neoromantycznej. Sebastian Perłowski poprowadził zespoły FK i dwoje solistów: Ewę Biegas i Wiktora Jankowskiego. Publiczność przyjęła tę prezentację owacyjnie.

Requiem. Przejmujące łzy kompozytorów. Rozmowa z dyrygentem Maciejem Tworkiem.

Requiem – ta forma fascynuje kompozytorów od 500 lat. Pisali je m.in.: Ockeghem, Biber, Campra, Süssmayr, Cimarosa, Mozart, Salieri, Elsner, Schumann, Schubert, Donizetti, Berlioz, Verdi, Saint-Saëns, Dvorak, Maciejewski, Britten, Górecki, Penderecki, Krenz. I właśnie requiem, czyli msza żałobna, stała się pretekstem do rozmów w Dyskusyjnym Klubie Muzycznym „Wszystko gra!” Filharmonii Krakowskiej. Gościem piątego spotkania zatytułowanego „Requiem. Przejmujące łzy kompozytorów”, które odbyło się 28 października 2023 roku w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej, był Maciej Tworek, dyrygent, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie, kierownik Katedry Chóralistyki, wychowanek krakowskiej uczelni, przez blisko 20 lat najbliższy współpracownik Krzysztofa Pendereckiego. Punktem wyjścia do dyskusji stały koncerty, które w tym tygodniu poprowadził w FK. Zabrzmiały na nich dwie msze żałobne, dwóch kompozytorów, których dzielą dwa pokolenia: Gabriela Fauré (1845-1924) i Maurice’a Duruflé (1902-1986). Zapraszamy na radiową odsłonę DKM.

Mozart: miłość warta mszy, czyli kompozytor w szponach uczuć. Rozmowa z Małgorzatą Janicką-Słysz, teoretykiem muzyki.

W świat brzmienia uczuć wprowadza słuchaczy gość Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra!” Małgorzata Janicka-Słysz, teoretyk muzyki, profesor AMKP w Krakowie, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego. Podcast jest radiową wersją spotkania „Mozart: miłość warta mszy, czyli kompozytor w szponach uczuć”, które odbyło się w Filharmonii Krakowskiej 14.10.2023 roku. Punktem wyjścia do pełnych emocji rozważań staje się w tej dyskusji Msza c-moll KV 427 Mozarta, która była prezentowana na koncertach Filharmonii Krakowskiej (Chór i Orkiestra FK pod batutą Alexandra Humali; soliści: Viktoriia Shamanska, Li Yao, Sebastian Mach, Jerzy Butryn). Bo też ta msza ma swoją uczuciową tajemnicę.

Stanisław Skrowaczewski na 100. urodziny. Rozmowa z Łukaszem Długoszem, uznanym flecistą.

Stanisław Skrowaczewski, związany za młodu z Filharmonią Krakowską, był legendą światowej dyrygentury, słynnym szefem orkiestry symfonicznej w Minneapolis, którą doprowadził do mistrzostwa i dla której wybudował wielką salę koncertową. Był częstym gościem światowych orkiestr symfonicznych; występował z większością najlepszych zespołów: od Ameryki przez Europę aż po Japonię. To jeden z ostatnich, co tak orkiestry prowadził! Ale był też kompozytorem. Jednak jego działalność kompozytorska pozostawała w cieniu wielkiej kariery dyrygenckiej. 3 października 2023 roku minęły setne urodziny Stanisława Skrowaczewskiego. Filharmonia Krakowska nie zapomniała o swoim szefie z lat 50. Z tej okazji na koncertach FK zabrzmiał koncert fletowy - Il Piffero della Notte, w interpretacji Łukasza Długosza (dyr. Paul Goodwin), uznanego przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów, artysty, który należy również do najliczniej uhonorowanych w historii polskich wirtuozów tego instrumentu. I właśnie Łukasz Długosz jest gościem trzeciego odcinka Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra!”. Spotkanie, z którego zapis radiowy przedstawiamy, odbyło się 7 października 2023 i otrzymało tytuł „Stanisław Skrowaczewski na 100. urodziny”.

Krzysztof Meyer. Życie w epoce wieży Babel. Podczas spotkania kompozytor Krzysztof Meyer opowiada o swoim życiu i twórczości

Uważa się za dziecko szczęścia. Piekielnie zdolny, błyskotliwy, obdarzony ironią i niezwykłym poczuciem humoru, należy do najważniejszych przedstawicieli środowiska muzycznego. Kompozytor, erudyta muzyczny, który może komponować w każdym stylu, pianista, kameralista, pedagog polskich i zagranicznych uczelni a także pisarz muzyczny autor książek - prof. KRZYSZTOF MEYER, jest gościem drugiego odcinka Dyskusyjnego Klubu Muzycznego Filharmonii Krakowskiej „Wszystko gra!”. Spotkanie, które odbyło się 30 września 2023 roku zatytułowane "Krzysztof Meyer. Życie w epoce wieży Babel" było wstępem do jubileuszu 80. urodzin Krzysztofa Meyera i poprzedziło koncert w Filharmonii Krakowskiej podczas którego zabrzmiała obok Szymanowskiego muzyka Jubilata: Koncert na fortepian i orkiestrę op. 46 (solista: Piotr Sałajczyk) oraz Symfonia polska op. 57. Muzyków poprowadził Antoni Wit!

Za co świat pokochał Szymanowskiego. Gościem spotkania jest Teresa Chylińska, autorka wielu biografii Szymanowskiego, w tym najnowszej: „Jak Karol Szymanowski pisał książkę o sobie”

Przedstawiamy zapis radiowy pierwszego spotkania pt. „Za co świat pokochał Szymanowskiego?”. Gościem jest TERESA CHYLIŃSKA, redaktor odpowiedzialna za edycję dzieł Karola Szymanowskiego, autorka wielu biografii kompozytora, w tym właśnie wydanej przez PWM książki „Jak Karol Szymanowski pisał książkę o sobie”. Spotkanie towarzyszyło inauguracji sezonu Filharmonii Krakowskiej, w ramach której obok dzieł Góreckiego i Pendereckiego zabrzmiała IV Symfonia koncertująca Szymanowskiego (Alexander Humala – dyrygent i Tymoteusz Bies – fortepian).